"Na výrazném růstu kvality pohonných hmot se podepsala i novela zákona o pohonných hmotách, která umožnila České obchodní inspekci zveřejňovat konkrétní subjekty odpovědné za prodej nejakostních pohonných hmot," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Loni také inspekce provedla více kontrol a změnila tak zavedená kontrolní schémata.
"To vše se projevilo ve zvýšené péči o jakost pohonných hmot ze strany velké části subjektů zapojených do distribuce pohonných hmot. Zjištění bylo sice méně, ale o to závažnějších, za něž byly následně ukládány sankce při horní hranici zákonem stanoveného limitu," dodala Fléglová. Celkem inspekce uložila distributorům motorových paliv provozujícím čerpací stanice 93 pokut ve výši 23,264 milionu korun.
Nejvyšší podíl nevyhovujících vzorků pohonných hmot byl loni zjištěn v červnu (5,4 pct) a v dubnu (5 pct). Nejméně zjištění, a to 1,3 pct, bylo v červenci a říjnu.
Nejčastěji zjišťovaným parametrem, který neodpovídal u vzorků benzinů požadavkům technických norem, byl konec destilace. Z 1296 odebraných nebyl dodržen u 12 vzorků. Při kontrolách nafty byl nejčastějším prohřeškem nižší bod vzplanutí, a to u 30 vzorků ze 1441 kontrol.
Vývoj jakosti pohonných hmot (nevyhovující vzorky v procentech) benziny motorová nafta směsné palivo* FAME* LPG CNG* Ethanol* E85 celkem 2. pol. 2001 5,7 15,8 42,7 - - - - 13,5 2002 4,0 12,2 27,7 - - - - 9,0 2003 10,4 13,4 20,8 - 12,9 - - 12,4 2004 6,3 12,3 14,5 - 2,5 - - 8,6 2005 4,1 7,9 10,3 - 4,3 - - 6,1 2006 2,4 6,9 17,5 - 2,0 - - 4,8 2007 3,3 5,4 46,7 - 2,0 - - 4,6 2008 1,8 8,9 66,7 - 4,0 - - 5,6 2009 2,5 7,9 40,0 - 1,5 - - 5,0 2010 5,6 9,6 23,8 25,0 0,5 0,0 65,2 7,9 2011 2,1 6,0 17,7 17,4 0,0 0,0 21,7 4,4 2012 1,8 4,0 18,2 4,8 1,7 0,0 5,3 3,1
* - vyšší procento nevyhovujících vzorků je ovlivněno nízkým počtem odebraných a odzkoušených vzorků motorového paliva.
zdroj: ČOI



Dobrá zpráva pro důchodce. Od příštího roku mohou jezdit bez papíru
Test Mitsubishi Outlander PHEV 4×4 Intense (2025): Čekání se vyplatilo
Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
