Po bankách chce 36.000 lidí zpět poplatky za půl miliardy

20.02.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 20. února (ČTK) - O vrácení poplatků za vedení hypotéky nebo spotřebitelského úvěru banky žádá již zhruba 36.000 klientů, které zastupují servery Poplatkyzpět.cz, Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de. Celkem po finančních ústavech chtějí zpátky víc než půl miliardy korun. Zástupci projektu dnes na tiskové konferenci uvedli, že spojili v postupu proti bankám své síly. Banky shodně upozorňují, že poplatky nejsou v rozporu s platnými zákony a klienti jsou s nimi vždy dopředu seznámeni.

Projekt mají za cíl shromáždit co nejvíce klientů tuzemských bank, kteří jsou nespokojeni s poplatkovou politikou. Následně chtějí využít hromadný postup k tomu, aby vymohly od bank poplatky zpět, a to buď vzájemnou dohodou, nebo rozhodnutím soudu. Pro klienty bylo zřízeno jednotné call centrum a klientské centrum.

Všechny tuzemské významné banky se přitom v odpovědi na dotaz ČTK shodly, že poplatky byly a jsou účtovány v souladu s platnou legislativou. Řada bank, například Komerční banka, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank nabízejí již hypoteční úvěry bez poplatku. Banky ovšem často zrušené poplatky promítnou do vyšší úrokové sazby.

Například Raiffeisenbank ovšem neúčtuje od loňska poplatek ani u nových hypoték ani u nových spotřebitelských úvěrů. GE Money neúčtuje poplatek u nových spotřebitelských úvěrů od letošního února. V případě hypoték přestane v polovině března účtovat u nově uzavřených úvěrů poplatek za vedení úvěru. Banka zruší také poplatek za uzavření hypotéky, poplatek za odhad nemovitosti a poplatek za mimořádné splátky. Klient tak bude moci bez sankce splatit maximálně 25 procent každých šest měsíců.

"Spojení Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com dává mnohem vyšší šanci, že lidé, kteří se rozhodnou chtít své peníze zpět a udělí jim plnou moc, dostanou své peníze zpět," uvedla patronka služby Poplatkyzpět.cz Pavlína Danková.

Z celkového počtu zhruba 36.000 dosud přihlášených klientů jich dvě třetiny chtějí vrátit poplatek za hypotéku. Celkem 80 procent klientů je z měst a zbytek z venkova. Nejvíce majitelů hypotečních úvěrů, kteří chtějí vrátit poplatek, je z Prahy, celkem 27 procent. Následuje Středočeský kraj a Plzeňský kraj. V případě spotřebitelských úvěrů je nejvíce žádostí z Karlovarského a Ústeckého kraje.

Velké banky nyní většinou nechystají svou poplatkovou politiku měnit a ke každé stížnosti chtějí přistupovat individuálně. "Neuvažujeme o vracení poplatků, účtovaní ceny za správu úvěru je v souladu s platnou legislativou a je součástí úvěrové smlouvy. Poplatek za správu úvěru je součástí celkové ceny úvěrů, která je vyjádřena ve dvou složkách. První z nich je úroková sazba a druhou je cena za správu úvěru, která zahrnuje náklady spojené zejména s administrací úvěru včetně poradenství pro klienta po celou dobu splácení," uvedla například Česká spořitelna, která je podle počtu klientů největší tuzemskou bankou.

Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval před několika týdny časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.

V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu a v individuálních případech také někteří klienti tuzemských bank. Prvním v Česku byl právník Petr Němec, který takto získal od Komerční banky zpět téměř 3000 Kč. Němec stojí za vznikem serveru Jdeto.cz.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK