"Není proto únosné, aby daňoví poplatníci z ostatních krajů dopláceli na chyby, nedostatky a manipulace s evropskými penězi v těchto dvou krajích," uvedl Kalousek.
Čerpání evropských peněz z programu ROP Severozápad kvůli chybám pozastavilo ministerstvo financí loni. Letos v únoru pak Evropská komise odmítla s poukazem na dotační pochybení proplatit projekty z tohoto regionálního operačního programu za celkem 2,6 miliardy korun. Místo evropských peněz je tak budou muset poměrnou částí zaplatit kraje Ústecký a Karlovarský. Jejich představitelé sice už dříve navrhli, aby šla polovina ze státního rozpočtu, to ale vláda odmítá.
Kalousek nyní pouze navrhl, že pro udržení ROP Severovýchod v chodu, může stát půjčit až 1,5 miliardy korun. Půjčku by kraje splácely ze svého až do roku 2020. "Pokud krajská zastupitelstva na tuto vstřícnou nabídku nepřistoupí, ponesou plnou politickou odpovědnost za definitivní zastavení tohoto programu, což kromě jiného znamená nemožnost vyčerpat dalších zhruba sedm miliard korun na nové projekty," varoval Kalousek s tím, že důsledky tohoto rozhodnutí by měly také dopad na současné příjemce.
Dotace úřady vyplácejí nejdříve ze státního rozpočtu a Brusel poté proplácí tyto peníze zpětně. Evropská komise přitom toleruje maximálně dvouprocentní chybovost. Když úředníci zjistí nějaký problém, mohou zpětné proplacení dotace zastavit. V období 2007 až 2013 může Česko získat z Bruselu zhruba kolem 780 miliard korun.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
