O vrácení poplatků za úvěr se lidé mohou přihlásit do 20. dubna

03.04.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Služba Poplatkyzpet.cz, která pro klienty bank získává zpět údajně neoprávněně inkasované úvěrové poplatky a zároveň usiluje o jejich zrušení do budoucna, prodloužila kvůli velkému zájmu termín pro zasílání plných mocí do 20. dubna. Zástupci serverů Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com to dnes oznámili ČTK. Původní termín byl konec března. K tomuto datu bylo společnosti BSP Lawyer Partners doručeno 105.000 plných mocí.

 

"Ke konci března byl zájem lidí tak obrovský, že jsme denně dostávali stovky vyplněných plných mocí. Začali se na nás obracet lidé, kteří již nestíhali zaslat svoji plnou moc ve stanoveném termínu s prosbou, jestli by bylo možné zaslat ji i později. Šlo o obrovské množství klientů bank, kteří chtějí získat své poplatky zpět," uvedl Daniel Paľko, předseda představenstva BSP Lawyer Partners, která službu Poplatkyzpet.cz provozuje.

Projekt nyní chystá další kroky. "Dnešním dnem zahajujeme rozesílání výzev bankám jménem všech klientů, kteří BSP Lawyer Partners zplnomocnili k zastupování. V případě, že banky budou na výzvy reagovat zamítavě, budeme nuceni klienty vyzvat k tomu, aby souhlasili s řešením soudní cestou, a budeme tak muset přistoupit k podání žalob," upozornil Petr Toman, advokát poskytující uvedeným serverům právní poradenství.

Na začátku se prý všechny banky na návrh společného setkání postavily zamítavě. "Nyní však dvě z pěti oslovených bank, Komerční banka a Česká spořitelna, projevily zájem o schůzku. V rámci našich požadavků se pokusíme nalézt společné řešení. Zbylé tři banky, Hypoteční banka, Československá obchodní banka a Raiffeisenbank, na které jsme již zaslali první výzvy, se stále staví k celé záležitosti zamítavě a dle jejich vyjádření nenacházejí důvod pro společné jednání," dodal Paľko.

"Ať už dopadne jednání s Komerční bankou a Českou spořitelnou jakkoliv, naše stanovisko bude stále stejné. Účtování úvěrových poplatků je protiprávní a banky by měly klientům vrátit uhrazené poplatky a jejich účtování zastavit," doplnil zakladatel webu Jdeto.de Petr Němec. Mimosoudní dohoda by podle něj byla úspěchem pro všechny. Klienti by dostali zpět své poplatky a banky by ušetřily za soudní výdaje spojené s prohranými spory, podotkl.

Velké banky většinou nechystají svou poplatkovou politiku měnit. Shodují se na tom, že poplatky nejsou v rozporu s platnými zákony a klienti jsou s nimi dopředu seznámeni. Řada bank, například Komerční banka, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank, nabízejí již hypoteční úvěry bez poplatku. Banky ovšem často zrušené poplatky promítnou do úrokové sazby.

Tuzemské banky už od února čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů. Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.

V podobné situaci uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu a v individuálních případech také někteří klienti tuzemských bank. Prvním v Česku byl právník Petr Němec, který získal od Komerční banky zpět téměř 3000 Kč.

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK