"V obou případech jde o evropský projekt, tak je vize toho, že by došlo ke sloučení těchto dvou programů do jednoho, který by se řídil z Prahy," uvedl Žák. To by pro Českou republiku znamenalo další růst prestiže, dodal.
Po přesunu centrály Galilea přijíždí do Prahy velké množství zahraničních partnerů například z americké NASA, nebo z čínské vesmírné agentury. Řada jednání, která se dříve odehrávala v Bruselu, se tak přesunula do Česka, doplnil šéf kosmických aktivit na ministerstvu dopravy.
Systém Galileo, jehož centrála sídlí v pražských Holešovicích od loňského září, má být ekvivalentem amerického systému GPS. Proti GPS má být evropský systém daleko přesnější. Zatímco u GPS je odchylka řádově v metrech až desítkách metrů, u Galilea jsou to desítky centimetrů. Vedle dopravy by Galileo měl nabídnout služby pro zdravotnictví, zemědělství, rybolov, civilní obranu a další obory.
Galileo by měl začít poskytovat první navigační služby do konce příštího roku. Plně funkční by měl být na přelomu let 2019 a 2020, kdy bude mít na oběžné dráze 30 satelitů. Nyní tam jsou čtyři.
Evropský program globálního navigačního satelitního systému má do roku 2017 znamenat socioekonomický přínos pro unii 90 miliard eur. Celková investice do projektu se pohybuje kolem devíti miliard eur.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
