Český zákazník loni v průměru utratil v e-shopech 9280 korun

21.05.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. května (ČTK) - Český zákazník loni v průměru utratil v internetových obchodech 9280 korun. V roce 2010 to bylo přitom 11.695 korun. Důvodem poklesu roční útraty je především zlevnění elektroniky. V letošním roce by obrat e-shopů měl stoupnout až na 50 miliard korun. Vyplývá to ze studie E-commerce v Česku, kterou v rámci projektu Doba webová v číslech zpracovala marketingová společnost Effectix.com ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci (APEK).

Česko je e-shopová velmoc, aktuálně tu funguje 37.000 internetových obchodů. Zkušenost s on-line nákupem má 98 procent uživatelů internetu, desetina pak nakupuje alespoň jednou týdně.

Nejvíce se v e-shopech prodávají počítače, notebooky a hardware (47 pct), oblečení a boty (45 pct), slevové kupony (38 pct), mobily a mobilní komunikační zařízení (36 pct), vstupenky (36 pct), sportovní oblečení a vybavení (35 pct) a bílé zboží (34 pct). Typickým vánočním zbožím jsou parfémy, elektronika, hračky a šperky.

Průměrná útrata loni klesla oproti roku 2010 o 2415 korun na 9280 Kč. Nejvíce nakupují lidé ve věku od 25 do 34 let. Tablet a mobil využívá k objednání zboží 17 procent lidí, třetina internetových uživatelů pak mobilních zařízení používá k výběru zboží. Naopak 49 procent internetové populace nepoužívá mobilní zařízení k nákupu vůbec. 86 procent lidí je s online nakupováním spokojeno. Negativní zkušenost má za sebou 14 procent lidí, uvádí studie.

Češi u e-shopů oceňují hlavně nízké ceny, pohodlnost nákupu bez front, doručení až domů, možnost nakupovat kdykoliv, přehlednost technických údajů, snadnost porovnání nabídek, šíři sortimentu a možnost objednat i běžně nedostupné zboží.

"Naopak vadí případná dlouhá doba doručení a problémy se zbožím, které není skladem, ačkoliv tak bylo inzerováno. Objevuje se i nespokojenost s doručeným produktem, potíže s vyřízením reklamace či slabší zákaznické služby e-shopu," uvedl Martin Vinš ze společnosti Effectix.com.

Pokud už lidé nakupovat na internetu odmítají, tak je to v 58 procentech proto, že si chtějí zboží osobně prohlédnout nebo mají obavy z komplikací při reklamaci (45 pct). Třetina také nechce platit poštovné, čtvrtina má obavy ze zneužití osobních údajů a 22 procentům vadí nutnost registrace v e-shopu.

Češi stále nejvíc zboží platí dobírkou. Její podíl ale přesto stále klesá (40 procent). Stoupá naopak placení platební kartou (22 pct) a využití platebních brán. Populární je stále platba převodem na účet (29 pct).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK