Doba výroby elektřiny v solárních elektrárnách je klíčová pro výpočet dotace, kterou elektrárny pobírají. Solárníci podle ERÚ mohou v Česku vyrábět elektřinu asi tisíc hodin ročně, což podle úřadu odpovídá průměrnému ročnímu slunečnímu osvitu. Podle úřadu ale vykazuje přes 1500 elektráren více než 1200 hodin slunečního osvitu. ERÚ se proto obrátil na Státní energetickou inspekci, aby záležitost prošetřila. Úřad se obává, že mohlo dojít k dotačnímu podvodu.
AliES podezření ERÚ odmítá. "Energetický regulační úřad vytvořil nejspíše naprosto fiktivní kauzu s překročením doby slunečního svitu v roce. Přitom snadným dotazem na Českém hydrometeorologickém ústavu lze zjistit, že běžný počet slunečních hodin podle místa umístěni elektrárny leží v intervalu 1200 až 1800 hodin za rok," sdělil dnes ČTK ředitel AliES Martin Sedlák.
Aliance také zdůrazňuje, že solární panely mohou vyrábět elektřinu i při zatažené obloze, když k tomu využívají difuzní světlo. Skutečnou výrobu podle AliES také prověřují distribuční společnosti E.ON, ČEZ a PRE, které elektřinu ze solárních elektráren odebírají do svých sítí a nezávisle na výrobcích měří její objem.
ERÚ kromě vykazování výroby v solárních elektrárnách kontroluje i udělení licence zařízením, která byla uvedena do provozu v roce 2010. Úřad se domnívá, že v řadě případů získaly tyto elektrárny licenci neoprávněně, takže mohou čerpat vyšší podporu, než by jim náležela. ERÚ kvůli tomu podal podnět na státní zastupitelství.
Velké rozšíření solárních elektráren v letech 2009 a 2010 vedlo k razantnímu zvýšení celkové částky, která míří na podporu obnovitelných zdrojů. V letošním roce se jedná o 44,4 miliardy korun, z toho 11,7 miliardy platí vláda ze státního rozpočtu a zbytek spotřebitelé v cenách elektřiny. Poplatek na obnovitelné zdroje kritizují průmyslové podniky, podle nich kvůli tomu české firmy ztrácí konkurenceschopnost.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
