Prodej aut v USA v září asi klesne poprvé za více než dva roky

01.10.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Detroit 1. října (ČTK) - Prodej osobních a užitkových automobilů ve Spojených státech dopadl minulý měsíc u velkých automobilek smíšeně. Září bude zřejmě prvním měsícem meziročního poklesu amerického trhu za více než dva roky, plyne ze zpráv, které dnes postupně zveřejňují jednotliví prodejci.

Oslabení prodeje hlásily americká General Motors, japonské automobilky Toyota a Nissan, německý Volkswagen i jihokorejský Hyundai. Odbyt se naopak podařilo zvýšit dvěma ostatním domácím výrobcům Ford a Chrysler.

Prodej vozů Ford v září v meziročním srovnáním stoupl o 5,8 procenta na 185.146 aut, což bylo pro firmu nejlepší září za sedm let. Chrysler, který patří italskému Fiatu, prodal o jedno procento aut víc než před rok a zažil nejlepší zářijový prodej za šest let.

GM se naopak prodej snížil o 11 procent na 187.197 aut. Vozů Toyota se prodalo méně o 4,3 procenta a Nissan utrpěl pokles o 5,5 procenta. Prodej aut značky Volkswagen se propadl o 12,2 procenta, odbyt sesterské značky Audi ale vzrostl o 6,2 procenta. Korejská Hyundai zaznamenala oslabení o osm procent.

V srpnu vyvrcholila vlna nárůstu prodeje automobilů v USA a roční tempo odbytu se vyšplhalo na 16 milionů, tedy maximum za téměř šest let. Analytici podle agentury Reuters předpokládali, že v září prodej sestoupí na 15,2 a6 15,7 milionu a meziročně se sníží o dvě procenta až pět procent.

K meziročnímu poklesu přispěla skutečnost, že letos bylo o dva prodejní dny méně než loni a část nákupního víkendu před Dnem práce připadla na srpen. Poslední víkend se prodeje podle dealerů snížily v obavách z dopadu očekávaného částečného přerušení provozu federálních úřadů na příjmy státních zaměstnanců.

Analytici nicméně očekávají, že růstová dynamika amerického automobilového trhu přetrvá a bude pokračovat i v příštím roce. "Důvěra spotřebitelů je relativně vysoká, nezaměstnanost klesla v srpnu na 7,3 procenta a nadále sledujeme vzestup cen domů a stavební aktivity," uvedla analytička Elaine Kweiová z firmy Jefferies.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK