Aircraft Industries dál do Ruska dodává, škodí jí ale slabší rubl

15.04.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Kunovice (Uherskohradišťsko) 15. dubna (ČTK) - Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries má kvůli slabšímu rublu nižší výnosy. Kurz rublu klesá kvůli krizi mezi Ruskem a západními zeměmi, která vznikla kvůli situaci na Krymu a ve východní části Ukrajiny. "Letadla do Ruska dodáváme dál, ale na tržbách se negativně projevuje oslabený rubl," řekla dnes ČTK generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková. Rusko je klíčovým trhem firmy.

"Velmi nás to poškozuje, protože s ruskou stranou uzavíráme kontrakty v ruské měně," přiblížila Plšková. Konkrétné dopady zatím podle ní známy nejsou, může ale jít o milionové částky. Podle Plškové firma zatím nezaznamenala další problémy, třeba při jednání s bankami či s ruskými majiteli. "Pravidelně se s nimi scházíme, ale řešíme výrobu, ne politiku," doplnila Plšková.

Stoprocentním majitelem Aircraft Industries, která navazuje na téměř osmdesátiletou tradici závodu na leteckou výrobu v Kunovicích, je od loňského srpna ruský průmyslový holding UGMK. Podle Plškové s přesunem továrny jinam nepočítá, byť vedení firmy s majiteli probíralo i možnost, zda by šlo vyrábět letadlo L 410 také v Rusku.

"Spousta společností vyrábí své letadlové celky po celém světě a nikdo se nad tím nepozastavuje. Myslím si, že bychom se nad tím neměli pozastavovat ani my. Pokud bychom našli někoho, kdo by byl schopen vyrábět jednotlivé letadlové celky ve stejné kvalitě, jako je vyrábíme my, a za předpokladu, že bychom pro ně měli zákazníky, proč ne?" řekla Plšková. Podle ní by ale tato možnost přišla na řadu jen tehdy, pokud by nestačila kapacita v Kunovicích.

Zdejší továrna by podle plánů firmy měla v budoucnu vyrábět ročně 24 až 30 letadel. Loni Aircraft Industries vyrobil 13 letounů, na letošek jich plánuje vyrobit o tři více. "Jdeme takovou cestou, abychom byli připraveni na všechny varianty. Když by to bylo možné, tak není problém zadat výrobu i v Rusku. Úvahy tady jsou, ale musel by tomu patřičně odpovídat i obchod," uvedla ředitelka.

Přesun kunovické továrny podle ní možný není. "Majitelé zde investovali stamilionové částky do technologií, které jsou takřka nepřenosné. Chtějí, aby se tady vyráběla inovovaná L 410," uzavřela Plšková. Rusko je hlavním odbytištěm kunovických letadel. Podle Plškové jich firma od roku 2009 na tamní trh dodala 38 a na zbylé trhy jen 16. Loni šlo z 20 prodaných letounů 17 do Ruska.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK