Na mýtném se letos podle odhadu vybere 9,5 miliardy korun

22.01.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. ledna (ČTK) - Na elektronickém mýtném by se v letošním roce mohlo od kamionů a autobusů vybrat 9,5 miliardy korun. Na dnešním setkání s novináři to řekl ředitel mýtného úseku Ředitelství Silnic a dálnic (ŘSD) Václav Nestrašil. Za meziročním nárůstem je zvýšení mýtných tarifů i zvyšování intenzity dopravy patrné z prvního letošního měsíce.

Zatím ale jde jen o odhad a skutečnost poté může být jiná, doplnil Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém spravuje. Do jisté míry jsou totiž hodnoty intenzity kamionové dopravy ovlivněné letošní mimořádně příznivou zimou. S jarním zahájením stavebních prací na dálnici D1 se rovněž může určitá část dálkové kamionové dopravy přesunout jinam, například na rakouské dálnice, doplnil Feix.

Od počátku letošního roku nejvyšší nárůst cen mezi jednotlivými emisními kategoriemi kamionů (o téměř 10 procent) zaznamenala donedávna nejekologičtější kategorie Euro 5. Zároveň ministerstvo dopravy zavedlo novou emisní třídu Euro 6 pro vozidla splňující nejpřísnější emisní podmínky, u které se tarify mýta nezvyšovaly. K této kategorii se k dnešnímu dni přihlásilo přes 22 tisíc kamionů, z čehož přes 15 tisíc kamionů bylo vloni zaregistrováno v kategorii Euro 5 . Vloni splňovalo Euro 5 zhruba 332 tisíc kamionů, 46 procent všech registrovaných vozidel.

S nárůstem výběru by se podle Nestrašila měl snížit podíl nákladů na provoz mýtného systému pod 20 procent. Část nákladů by navíc stát mohl snížit tím, že by umožnil ze systému vyřadit dlouhodobě nevyužívané palubní jednotky. Za udržování jedné takové jednotky v systému platí stát ročně 230 korun, celkem odhaduje jejich počet na čtvrt milionu. Návrh novely zákona počítající s propadnutím kauce 1500 Kč včetně nevyužitého mýtného předplatného chce ministerstvo dopravy poslat letos k projednání.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybrané části silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno více než tři čtvrtě milionu kamionových palubních jednotek. Na rozdíl od vozidel nad 3,5 tuny poplatek za použití dálnic platí osobní vozidla ve formě časového kuponu. Jen ročních kuponů se vloni podle ministerstva dopravy prodalo přes dva miliony kusů.

cfr mkv

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK