Tento krok zřejmě zahájí proces začlenění Saúdské Arábie mezi velké akciové indexy, jako je MSCI, a mohl by podle odhadů přilákat zahraniční kapitál ve výši až 24 miliard USD, uvedla agentura Reuters.
Cizinci však stále nebudou mít neomezený přístup a konečná pravidla ještě nebyla zveřejněna. Výhled na otevření trhu však již pomohl místnímu indexu překonat za posledních 12 měsíců indexy ostatních burz v zálivu. Nicméně index za tu dobu oslabil o 2,7 procenta kvůli propadům příjmů místního ropného průmyslu, který má na vládních příjmech podíl 90 procent.
Nadšení investorů z otevření trhu a jejich zájem o místní akcie zřejmě nesníží ani politická rizika. Saúdská Arábie se angažuje v konfliktu v sousedním Jemenu.
\"Je to největší trh na Blízkém východě a významná země, která nabízí napojení nejen na energetiku, ale také na infrastrukturu, finančnictví a další sektory,\" uvedl hlavní investiční stratég Emerging Global Advisors Nick Smythie. Každý tak podle něj bude mít zájem o investice na místním trhu, i přes současná rizika.
Podle velikosti jsou hlavními konkurenty saúdskoarabské burzy trhy v Brazílii a v Rusku. Hodnota brazilského trhu je 600 miliard USD a ruského 491 miliard USD. Na saúdskoarabském trhu se mimo jiné obchodují akcie největšího světového producenta chemikálií Saudi Basic Industrie či největší telekomunikační skupiny v perském zálivu Saudi Telecom.
Otevření trhu je pomalejší, než čekali analytici. Loni v srpnu místní úřad pro kapitálové trhy zveřejnil návrh pravidel, kterými se bude otevírání burzy pro kvalifikované zahraniční investory řídit, a zahájil konzultace. Závěrečná pravidla mají být zveřejněná 4. května a trh by se měl otevřít 15. června.
Někteří investoři doufali, že konečná pravidla budou zveřejněna dříve před 12. květnem, kdy provozovatel indexů MSCI oznámí pololetní změny indexů a mohl by začít proces začlenění Saúdské Arábie do indexů, které sledují výkon na rozvíjejících se trzích. Celý proces začlenění trvá minimálně dva roky.



Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
