Ukrajina se dohodla na restrukturalizace dluhu se skupinou největších věřitelů na konci srpna. Potřebovala však souhlas i zbývajících věřitelů. Podle dohody věřitelé prominou Kyjevu 20 procent jistiny dluhopisů a termín splatnosti všech dluhopisů se prodlouží o čtyři roky. Dohoda je součástí záchranného programu v objemu 40 miliard dolarů (947 miliard Kč), na němž se Ukrajina letos dohodla s Mezinárodním měnovým fondem (MMF).
\"Více než 75 procent věřitelů u každého dluhopisu hlasovalo pro restrukturalizaci. Jedinou zemí, která se nezúčastnila hlasování, je podle očekávání Ruská federace,\" uvedl Jaceňuk. Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov agentuře TASS řekl, že postoj Ruska k restrukturalizaci ukrajinského dluhu se nezměnil.
\"Pokud si myslí, že jsou jedineční, jsme připraveni jít k soudu,\" sdělil Jaceňuk. \"Pokud jsou normální, pak navrhujeme, aby 29. října přijali stejné podmínky, jaké přijali ostatní věřitelé. Rusko jiné (dluhové) podmínky nedostane. Jsme ochotni jít s Ruskem do právní bitvy,\" citovala jej agentura Reuters.
Rusko od samého začátku restrukturalizaci dluhu odmítá. Ukrajina má v prosinci splatit Rusku dluhopisy za tři miliardy USD. Rusko požaduje úplné splacení eurobondů, neboť je nepovažuje za komerční dluh, ale za oficiální státní pomoc, která by měla být splacena. Dluhopisy vydala vláda sesazeného prezidenta Viktora Janukovyče necelé dva měsíce předtím, než po masových protestech v roce 2014 Janukovyč uprchl z Ukrajiny. O charakteru dluhopisů by měla rozhodnout výkonná rada MMF. Zatím ale není jasné, kdy by tak mohla učinit.
Prodlení se splátkami ruského dluhu by pro Ukrajinu znamenalo nové nebezpečí. MMF totiž nemůže dál poskytovat úvěry zemím, které svým státním věřitelům včas nesplácejí závazky.
Věřitelé nyní za své stávající dluhopisy dostanou nové. Ministryně financí Natalija Jarešková, která vedla jednání s majiteli dluhopisů, dodala, že nové dluhopisy mají být vydány v polovině listopadu.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
