USA dál vyšetřují údajné falšování emisí u velkých vozů VW

20.11.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Washington 20. listopadu (ČTK) - Americké úřady budou dál vyšetřovat údajnou manipulaci s emisemi u tisíců větších naftových vozů ze skupiny Volkswagen, přestože firma ani německé úřady to za žádný problém nepovažují. Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) dnes uvedla, že software, který považuje za problematický, je podle sdělení firmy v dalších několika tisících vozech vyrobených od roku 2009.

EPA na počátku listopadu skupinu obvinila, že zhruba 10.000 jejích velkých naftových automobilů v USA bylo vybaveno pomocným zařízením pro regulaci emisí. To prý maskovalo skutečnost, že auta vypouštěla do ovzduší až devítinásobek povoleného množství oxidů dusíku. Do té doby se vyšetřování soustředilo na menší dieselové vozy, u nichž Volkswagen manipulaci s testy emisí přiznal.

Automobilka nové obvinění agentury amerických úřadů okamžitě odmítla. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) pak sdělil, že nepovažuje software, který Volkswagen podle amerických úřadů využíval k manipulaci s emisemi u luxusních vozů, za závadný ani nelegální.

Volkswagen uvedl, že jeho luxusní naftové automobily prodávané v Evropě jsou vybaveny stejným softwarem a ten podle firmy neporušuje regulační pravidla v Evropě ani ve Spojených státech. Tato technologie podle firmy zajišťuje, aby katalyzátory rychle po nastartování studeného motoru dosáhly provozní teploty.

Obvinění, které vznesla EPA, se týká vozů Volkswagen Touareg z modelového roku 2014, Porsche Cayenne z modelového roku 2015 a vozů Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 a Audi Q5 z modelového roku 2016. Volkswagen dodal, že zařízení je instalováno také u některých dvoulitrových motorů z modelového roku 2016.

Volkswagen již v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut s objemem motoru až dva litry instaloval software umožňující manipulovat s měřením emisí. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu výrazně snížil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.

Dnes Volkswagen rozhodl, že vzhledem k nákladům spojeným s emisním skandálem sníží své kapitálové výdaje v příštím roce o jednu miliardu na nejvýše 12 miliard eur (324 miliard Kč).

Volkswagenu dnes vyprší konečný termín, do něhož má kalifornským úřadům předložit plán na úpravu necelého půl milionu vozů se softwarem umožňujícím falšování emisních testů. Zástupci VW se podle agentury AP dnes kvůli tomu sešli s činiteli EPA a kalifornského úřadu pro ochranu ovzduší.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK