Produkce květin v Česku byla loni díky počasí i poptávce rekordní

21.04.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Olomouc 21. dubna (ČTK) - Tuzemská produkce květin loni vzrostla meziročně o 4,3 procenta na rekordní 2,095 miliardy korun. Prodej květin se zvýšil druhým rokem po sobě. Opět mu pomohlo teplé počasí i rostoucí ochota Čechů utrácet za květiny, která ale zároveň zvýšila jejich dovoz. Na dnes zahájené jarní etapě mezinárodní zahradnické výstavy a veletrhu Flora Olomouc to ČTK řekl předseda Svazu květinářů a floristů ČR Jiří Horák.

\"Tuzemská produkce loni vzrostla o 4,3 procenta, a dovoz květin dokonce o více než 14 procent. Svědčí to o tom, že důsledky hospodářské krize už zřejmě odezněly a lidé začínají mít peníze i na květiny,\" uvedl. Dovoz květin vzrostl na 2,8 miliardy korun. Čeští pěstitelé květin vyvezli zboží v hodnotě 453 milionů korun, export se meziročně zvýšil o pět procent.

Nejvíc květin bylo loni do Česka dovezeno z Nizozemska, Německa a Dánska. Naopak čeští pěstitelé květin exportovali především do Německa, na Slovensko a do Rakouska. V Česku se pěstují hlavně balkonové a záhonové květiny, primule, chryzantémy, bramboříky a vánoční hvězdy. České firmy svou produkcí uspokojí zhruba polovinu tuzemského trhu.

Prodejní sezona květin byla v roce 2014 i loni díky teplému počasí delší než v předchozích letech, kdy byly zimy více chladné. Lidé tak mohli květiny nakupovat od začátku roku. \"Prodávalo se skoro nepřetržitě,\" řekl Horák.

Suché počasí sice loni květinářům zvýšilo náklady především na zavlažování, ale škody nebyly značné. \"Sucho se nás výrazně nedotklo a pěstitelé květin ho zvládli. Nějaké škody byly, ale loňská produkce byla přesto vyšší,\" uvedl Horák.

Horák upozornil, že zatímco české domácnosti útraty za květiny postupně zvyšují a jeden obyvatel za květiny loni utratil v průměru 991 korun, tak samosprávy investice do veřejné zeleně drží na uzdě. \"Osobně si myslím, že města a obce na květinové výzdobě dost šetří. Jsou tam stále velké rezervy,\" podotkl.

V roce 2013 produkce květin poprvé po téměř dvou desetiletích klesla o tři procenta na 1,881 miliardy korun. Na poklesu se tehdy výrazně podílelo nepříznivé počasí, především dlouhá zima a nedostatek slunečního svitu na jaře. Pěstitelům uškodily i letní povodně. V následujících dvou letech se produkce začala opět zvyšovat.

Pěstitelům má pomoci nová marketingová značka Česká květina, kterou začali označovat své výpěstky. Program podpořilo ministerstvo zemědělství. \"Jsem přesvědčen o tom, že propagace České květiny pomohla i propagaci květin u nás, hlavně těch hrnkových,\" řekl Horák.

Zahradnický sektor v Česku zaměstnává zhruba 23.000 lidí. Podle Horáka se v poslední době rozrůstají květinové síně a zahradnická centra. Z roční produkce českých firem převažují balkonové a záhonové květiny, které se používají při výsadbách v parcích.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK