Zájem o lety s nízkonákladovými dopravci roste

10.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 10. května (ČTK) - Zájem o létání s nízkonákladovými dopravci v České republice i celé Evropě roste. V Česku je však zatím zhruba poloviční například proti Velké Británii. Loni z ČR cestovalo s některým z necelé dvacítky nízkonákladových dopravců asi 17 až 18 procent všech odbavených pasažérů. Ve Velké Británii se diskontní linky podílejí na letech v rámci Evropy 40 procenty. Vyplývá to z analýzy společnosti KPMG.

Ostrovní království je v podílu nízkonákladových dopravců jedničkou v Evropě, především kvůli silnému zastoupení levných letů mezi Irskem a Británií. V kontinentální Evropě je nejvyšší pokrytí nízkonákladovými linkami v Německu. Česko je se zhruba 18procentním podílem těchto společností daleko před svými konkurenty z východní Evropy. Například v Maďarsku loni využilo diskontní společnosti pět procent odbavených pasažérů.

V celé Evropě vzrostl počet nízkonákladových letů za poslední tři roky z nuly na 16,3 procenta a další růst se očekává. Také v Česku se počet nízkonákladových linek zvýší, a to hned v letní sezoně, řekl Tomáš Kulman z KPMG. Například domácí dopravce Travel Service pod nízkonákladovou značkou Smart Wings zavedl od května nové lety do letovisek, jako jsou Heraklion, Palma de Mallorca, Soluň a Larnaca.

Nízkonákladové aerolinie nejsou zatím plnohodnotnou konkurencí pro tradiční dopravce, poznamenal Kulman. Nenabízejí totiž komplexní služby. "Tradiční letecké společnosti mají naopak plný servis jak na letišti, tak přímo v letadle," dodal. Konkurence je však donutila snížit ceny letenek. Navíc jsou nuceni zvyšovat efektivitu a měnit své obchodní modely.

Většina cestujících si nízkonákladové aerolinie zvolila jednoznačně kvůli nízké ceně letenek. Zhruba 24 procent respondentů výzkumu však preferovalo letový řád levných společností. Podle části obchodníků, kteří často cestují letadly, se ale navíc zvýšil počet jejich obchodních partnerů, kteří mají kanceláře blízko letišť nízkonákladových společností.

Levnější letenky, a tím i lepší dostupnost měst, také přispívají k vyšší návštěvnosti zemí, kam levné aerolinie létají. Podle Kulmana se ale v ČR doposud nepodařilo kvantifikovat vliv nízkorozpočtových aerolinií na nárůst počtu přenocování, přestože představitelé hotelového průmyslu připouštějí, že není zanedbatelný. To se týká překvapivě všech kategorií hotelů, řekl.

Většina velkých společností však zatím při cestování s nízkonákladovými aeroliniemi nepočítá. Z výzkumu vyplývá, že členové top managementu očekávají na letišti i na palubě letadla služby vysoké kvality. Lidé, kteří cestují obchodně, rovněž často požadují změnu času letu na poslední chvíli, a proto potřebují vyšší pružnost při rezervaci.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK