Evoluce nebo radikální změna k horšímu? Pozměňovací návrh poškodí zejména řidiče….

14.06.2005 | , ČAP
Tiskové zprávy


Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR projednává nyní ve třetím čtení vládní návrh zákona č.361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Z hlediska zájmů motoristů a pojišťoven má značný význam návrh na úpravu § 47 odst. 4 a 5, který se týká šetření dopravních nehod se škodou na věci.

Dosud platí, že pokud je škoda do 20 tis. Kč, není třeba k dopravní nehodě volat policii. Ve vládním návrhu je tato hranice posunuta na 50 tis. Kč a v pozměňovacím návrhu Hospodářského výboru až na 100 tis. Kč, což je velmi často hodnota celého vozu.

Pojišťovny sdružené v České asociaci pojišťoven a v České kanceláři pojistitelů mají zájem na zvyšování bezpečnosti silničního provozu a snižování nehodovosti. Proto podporují řadu ustanovení obsažených ve vládním návrhu zákona i v předložených pozměňovacích návrzích.

Zásadní nesouhlas však musí pojišťovny vyjádřit se zmíněným pozměňovacím návrhem Hospodářského výboru, jehož přijetí by znamenalo, že Policie ČR bude kromě nehod se škodou na zdraví nadále šetřit již jen dopravní nehody se škodou na věci převyšující 100 tis. Kč. Stanovení této hranice by podle statistických odhadů vedlo k tomu, že by více než 95 % všech dopravních nehod bez následků na zdraví účastníků nebylo zdokumentováno objektivním orgánem na místě nehody. To by mělo dalekosáhlé dopady v mnoha směrech:

  • zkomplikovalo by se prokazování zavinění u většiny dopravních nehod,
  • účastníci nehod by obtížněji uplatňovali a prokazovali svá práva ve vztahu k pojišťovně a u soudu,
  • zvýšilo by se zatížení policie, státních zastupitelství a soudů,
  • otevřel by se větší prostor pro pojistné podvody,
  • pojišťovnám by v důsledku větší administrativy a hlubšího šetření škodných událostí vzrostly náklady na likvidaci pojistných událostí,
  • oslabily by se sankční mechanismy, neboť policie by řadu dopravních nehod vůbec nešetřila. Uměle by se tak vylepšila čísla o dopravní nehodovosti v České republice.

Pojišťovny podporují hranici 50 tis. Kč uvedenou ve vládním návrhu. Tím se sníží zatížení dopravní policie, ale zároveň se tímto evolučním krokem respektují existující podmínky v ČR a poznatky i možnosti pojišťoven. Je to zhruba hranice, která platí ve Slovenské republice.

Skokové navýšení z 20 tis. Kč na 100 tis. Kč by mělo nesporně negativní projevy s širším, celospolečenským dopadem. Zvláště by se oslabilo postavení poškozeného a tím také základní cíl zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, kterým je právě chránit zájmy poškozeného. Ve svých důsledcích by byla významně oslabena i účinnost řady dalších mechanismů, přispívajících k bezpečnosti silničního provozu.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy