Problémy před odjezdem ani krach CK nás neohrozí

04.07.2005 | , Finance.cz
FinTriky


Krach cestovní kanceláře nebo náhlá změna letních plánů mohou z dovolené udělat noční můru, na kterou budeme neradi vzpomínat. Aby se tak nestalo, je třeba se na problémy předem připravit ...

Téma týdne: Řešíme problémy na dovolené

Problémům je lepší předcházet, než je řešit. To se snadno řekne, ale jak řešit problémy, když už nastaly? Především je nutné, být na ně předem připraveni. Jedině důkladnou přípravou se dá předejít patáliím, které mohou zkazit nejen dovolenou, ale důsledky si můžeme nésti několik měsíců či let.

Na dovolenou jezdíme především proto, abychom odpočívali, relaxovali, nabírali sil a užívali si volných dní. Problémy s autem, ztráta dokladů, místní národnostní a zvykové komplikace, zdravotní problémy a nebo dokonce předčasné ukončení dovolené jsou však situace, které nám dovolenkovou pohodu mohou pokazit. Abyste na ně byli připraveni, připravili jsem vám na tento a příští týden řadu tipů a triků, jak se v krizových situacích na dovolené zachovat.

Dnes začneme s problémy odjezdovými, mnohdy končícími až stornem zájezdu. Dotkneme se také problému krachu cestovní kanceláře v průběhu naší dovolené.

V případě, že odstoupíte od smlouvy s cestovní kanceláří a svůj zájezd předem zrušíte, musíte počítat s nemalými stornopoplatky. Jejich výše je závislá na době zbývající do dovolené. Čím je den odjezdu blíže, tím jsou poplatky samozřejmě vyšší. Například u cestovní kanceláře Fischer jsou stornopoplatky odstupňovány takto:

  • 45 dní před odjezdem - 1000 Kč,
  • 44 až 30 dní před odjezdem - 10 % z celkové ceny zájezdu (minimálně 1000 Kč),
  • 29 až 21 dní před - 30 %,
  • 20 až 14 dní před - 50 %,
  • 13 až 4 dní před - 70 %,
  • 3 dny před odjezdem 100 % z celkové ceny zájezdu.

Nikdy nemůžete vědět předem, co se přihodí a je škoda přijít nejen o krásné zážitky z dovolené, ale navíc ještě o finance za zájezd, na který jste ani nejeli. Alespoň malé zadostiučinění vám poskytne pojištění. Sjednat si můžete pojištění storna zájezdu. Jedná se o pojištění pro případ, že již zaplacenou dovolenou budete muset nečekaně zrušit. Je velice důležité zvláště tehdy, když si objednáváte zájezd s větším předstihem. Pojištění storna zájezdu vám zaručí úhradu části nákladů, které jste zaplatili cestovní kanceláři za zájezd, kterého jste se nemohli zúčastnit například z důvodu úrazu, náhlého onemocnění, úmrtí blízké osoby, škody na majetku vzniklé před cestou apod. Cestovní kanceláře vyžadují sjednání pojištění již při objednávání zájezdu popřípadě nejpozději s poslední splátkou zájezdu. Později již jeho uzavření možné není. Některé cestovní kanceláře mají storno pojištění dokonce již v ceně zájezdu. Většina pojišťoven nabízí jeho sjednání pouze v kombinaci s pojištěním úrazovým, pojištěním zavazadel a pojištěním odpovědnosti. Samostatně se standardně neposkytuje.

Pojišťovna vám ale neuhradí veškeré stornopoplatky, které zaplatíte cestovní kanceláři. Musíte počítat se spoluúčastí většinou ve výši 20 – 30 %. Pojistné plnění tedy představuje maximálně 80 % stornopoplatku. Takže například vypočte-li vám cestovní kancelář stornopoplatek ve výši 10 tisíc Kč, od pojišťovny dostanete zpět maximálně 8 tisíc. Navíc je stanovena i horní hranice plnění. Ta se pohybuje od 30 do 80 tisíc Kč v závislosti na pojišťovně.

Kolik pojištění storna stojí?
Například Cestovní kancelář Fischer nabízí kompletní balíček rozšířené pojistné ochrany od Evropské cestovní pojišťovny. To zahrnuje úrazové poj., poj. zavazadel, odpovědnosti za škody, storno zájezdu, přerušení cesty a kompenzace nevyužité dovolené. Cena je stanovena na osobu a pobyt ve výši 390 Kč (pro děti do 15 let sleva 50 %). U brněnské cestovní kanceláře Kudrna je cena pojištění storna stanovena jako 1,5 % z výsledné ceny zájezdu uvedené v cestovní smlouvě.

Další pojištění pro případ nevyužití celého zájezdu
Může se stát i to, že na dovolenou sice odjedete, ale ze závažných osobních, rodinných či pracovních důvodů budete muset svoji dovolenou přerušit nebo ukončit. I v těchto případech lze zmírnit dopady prostřednictvím pojištění. Jednou z možností je využít pojištění přerušení cesty, jež vám zabezpečí proplacení dopravy domů a zpět do zahraničí při přerušení cesty. Je určeno pro takové pojistné události, kdy ze závažných rodinných či jiných důvodů (vyloupení bytu, přírodní katastrofa v místě bydliště apod.) je nutné předčasně ukončit svůj zahraniční pobyt a uhradit náhradní dopravu domů. Limit plnění je většinou ve výši 50 - 80 tisíc Kč v závislosti na výši pojistného. Některé pojišťovny vyžadují i dvaceti procentní spoluúčast na úhradě nákladů.

Další možností je pojištění kompenzace nevyužité dovolené. To si můžete sjednat pro případ, že během dovolené onemocníte a budete muset být hospitalizováni a to nejméně po dobu 24 hodin. Za odškodné si můžete pořídit i zcela nový zájezd. Plnění totiž bývá ve výši 1000 - 1500 Kč za každých 24 hodin trvání nevyužité dovolené (tedy hospitalizace). Je však omezeno maximální částkou 15 - 20 tisíc Kč za celou dobu trvání nevyužité dovolené.

Krach cestovky
Poslední, a na první pohled nejhorší, situací předčasného ukončení dovolené o kterém se dnes zmíníme je krach cestovní kanceláře. Toto je nejlimitnější situace, která se může stát. Příkladů z minulosti známe mnoho, v médiích jsou krachy CK velmi viditelné. Letošní léto podle doposud dostupných informací zatím žádná CK nezkrachovala.

Krach CK pro nás nemusí znamenat žádnou velkou hrůzu, pokud je cestovní kancelář nebo cestovní agentura proti krachu pojištěna. To si snadno ověříte ještě před odjezdem. V každé CK vám musí předložit doklad o pojištění nebo jeho ověřenou kopii. Toto si pak ještě určitě ověřte u příslušné pojišťovny. Rozhodně nikam nejezděte s nepojištěnou cestovkou!

Jak postupovat?
V případě problémů, které vyplynou z úpadku cestovní kanceláře, nejdříve kontaktujte pojišťovnu nebo její asistenční službu. Jen na základě tohoto kontaktu může být pojišťovnou zabezpečena vaše doprava do České republiky, respektive ubytování a stravování do doby odjezdu. Telefonní nebo faxová čísla, respektive e-mail na asistenční službu naleznete na rubové straně informační kartičky, kterou jste dostali před odjezdem ještě v Česku. \"Zde je přesně uvedeno, jak se má klient CK zachovat v případě nutnosti repatriace, tedy v případě toho, že se ocitne bez pomoci v zahraničí a bude jej nutné dopravit domů. Klient je v takovém případě povinen zavolat asistenční službě a sdělit jí, v jaké situaci se nachází. Asistenční služba tuto situaci vyhodnotí a poradí, jak se zachovat,\" sdělil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Závěr
Pojištění obecně je drahá, leč velmi užitečná věc. Pokud jde vše hladce, je to dobře a pojištění vůbec nevyužijete. Pokud ale nastanou jen drobné komplikace, hned pocítíte, že od těch větších problémů vás ochránilo právě dobré pojištění.

Další finanční tipy a triky naleznete na www.finance.cz/aktuality.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky