Richter: Reference od PWC zvyšují hodnotu uchazeče na trhu práce

10.10.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


Brněnská pobočka PricewaterhouseCoopers oslavila minulý měsíc deset let od svého založení. O historii společnosti a jejích plánech do budoucna jsme si povídali s panem Markem Richterem, ředitelem brněnské kanceláře.

Společnost PricewaterhouseCoopers je významná celosvětová poradenská firma. Můžete přiblížit v krátkosti její historii?
PricewaterhouseCoopers vznikla v roce 1998 celosvětovou fúzí dvou společností: Coopers & Lybrand a Price Waterhouse, které mají více než stopadesátiletou historii. Obě tyto společnosti vstoupily na český trh již roku 1990. V PricewaterhouseCoopers dnes působí v České republice 17 partnerů a více než 600 pracovníků, kteří pocházejí z 22 zemí a hovoří 9 jazyky. V současnosti je globálně jednou z největších auditorských a poradenských firem. To platí i v České republice, kde například provádí audit účetní závěrky 31 společností z žebříčku Czech TOP 100.

Na jaké oblasti poradenství se zaměřujete?
Především na poradenství při transakcích, podnikové finance a restrukturalizace, vyšetřovací a forenzní služby nebo poradenství v oblasti zvyšování výkonnosti podniku. Jednoduše řečeno – svým klientům poskytujeme kromě tohoto specifického poradenství také komplexní škálu služeb, která zahrnuje audit, účetní a daňové poradenství.

Nabízíte své služby pouze právnickým subjektům nebo se může vaším klientem stát i fyzická osoba? Pokud ano, tak za jakých podmínek?
Ano, naším klientem se může stát i fyzická osoba, a to za běžných obchodních podmínek. 

PricewaterhouseCoopers působí ve 144 zemích a poskytuje své služby mnoha firmám. Jaké nadnárodní společnosti patří například mezi Vaše klienty?
Spolupracujeme s těmi nejvýznamnějšími společnostmi. Do našeho portfolia mezi jinými patří ŠKODA AUTO, Československá obchodní banka, ČESKÝ TELECOM nebo Makro Cash & Carry.

V souvislosti s bankrotem energetické společnosti Enron nesmí v USA provádět účetnictví i audit jedna firma současně. Chystá se něco podobného zavést i u nás?
Po Enronu se v oblasti auditorských a souvisejících služeb mnohé změnilo. Mezinárodní pravidla a předpisy upravující auditorskou činnost jsou mnohem přísnější. Etický kodex Komory auditorů České republiky, který plně respektuje kodex Mezinárodní federace účetních, se mimo jiné věnuje oblasti nezávislosti auditora. Hrozba kontroly po sobě samém je jedním z klíčových rizik ohrožujících tuto nezávislost. Interní předpisy naší společnosti upravující nezávislost auditora jsou ještě přísnější než má Komora auditorů České republiky. Žádná auditorská společnost, tedy ani v České republice, by neměla provádět audit ve společnosti, jíž by současně i vedla účetnictví.

Společnost PricewaterhouseCoopers oslavila minulý měsíc deset let od otevření své brněnské pobočky. Kanceláře je možno nalézt také v Ostravě a Praze. Chystá se společnost založit v České republice další pobočky?
Otevření dalších kanceláří se nechystá, neboť považujeme současné pokrytí České republiky již existujícími za dostatečné. Klademe důraz především na to, aby našim klientům byly poskytovány špičkové služby oborovými experty, což široká síť poboček neumožňuje.

Kolik klientů má přímo brněnská pobočka? Na jakou oblast podnikání se nejčastěji specializují?
Kancelář v Brně má kolem 150 klientů podnikajících především v oblastech průmyslové výroby a stavebnictví, automobilového průmyslu, maloobchodu a velkoobchodu.

Své služby poskytujete v tuzemsku i pro japonské a americké klienty. Je tato možnost využívána?
Zahraniční investoři tvoří velice významnou část našeho portfolia klientů. Kromě amerických a japonských spolupracujeme například s investory z Německa, Rakouska, Velké Británie, Francie nebo Nizozemí. Jsme schopni jim poskytnout širokou škálu služeb zahrnující daňové a účetní poradenství či auditorské a související služby.

Brněnská pobočka přijímá každoročně několik nových zaměstnanců z řad absolventů vysokých škol. Jaké podmínky musí splňovat? Upřednostňujete některou z fakult?
Na nově přijímané zaměstnance jsou kladeny poměrně vysoké nároky. Mezi ty nejdůležitější patří dobré studijní výsledky, jazykové znalosti nejlépe prověřené studijním nebo pracovním pobytem v zahraničí, flexibilita, ochota cestovat, dobré komunikační předpoklady a samostatnost. Neméně důležitá je i motivace a zájem o oblast auditu či daňové problematiky. Neupřednostňujeme žádnou vysokou školu, faktem však je, že asi 60 % zaměstnanců brněnské kanceláře pochází z ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity.

Dále nabízíte odborné stáže studentům posledních ročníků brněnských škol. O které VŠ se konkrétně jedná?
Jsme otevřeni všem studentům 4. a 5. ročníků VŠ, bez ohledu na jejich zaměření. Důležitá je pro nás individuální aktivita, motivace i osobnost a způsobilost uchazečů.

Tito studenti mají po ukončení školy větší možnost uplatnění na trhu práce. Zůstává přesto většina u vás a stanou se tak řádnými zaměstnanci?
Nepochybně reference od PricewaterhouseCoopers zvyšují hodnotu uchazeče na trhu práce.  Studenti se v průběhu stáže v naší společnosti podrobně seznámí jak s metodikou auditu, tak i s jeho prováděním v praxi. Zdokonalí si své teoretické i praktické schopnosti v oblasti účetní, daňové a související legislativy. Ověří si svou schopnost pracovat pod časovým tlakem v týmu expertů. Většina z těch, kteří jsou v průběhu stáže pozitivně hodnoceni, nastoupí po ukončení vysokoškolského studia do trvalého pracovního poměru.

Je všeobecně známo, že cesta daňového poradce na vrchol je dlouhá a složitá. Můžete našim čtenářům přiblížit kariérní postup a náročnost práce poradce přímo ve společnosti PwC?
Absolventi vysokých škol nastupují na pozici asistent a jejich úkolem je zejména projít intenzivním úvodním školením, účastnit se schůzek s klienty, spolupracovat se zkušenějšími kolegy při poskytování daňového poradenství, zejména vyhledáváním příslušných pravidel a interpretací v legislativě a judikátech. Současně se připravují na složení prestižní zkoušky daňového poradce v horizontu dvou až tří let, a také na získání mezinárodně uznávaného certifikátu v obchodní angličtině. Po úspěšném roce následuje povýšení na pozici konzultant, se kterou je spojena odpovědnost za přípravu poradenství v méně složitých případech, komunikaci s klientem během přípravy daňových přiznání a samostatné vykonávání delegovaných úkolů. Během této doby se očekává specializace konzultanta na určitou oblast daňového práva (např. DPH, daně fyzických a právnických osob či finanční sektor). Po přibližně třech úspěšných letech na pozici konzultant následuje pozice senior konzultant. Od senior konzultanta se očekává důkladná znalost zvolené oblasti specializace, schopnost připravit poradenství na profesionální úrovni a řízení menších projektů. Důraz je také kladen na získání tzv. soft skills (sociálních dovedností) formou školení v oblasti vedení a řízení zaměstnanců, rozvoje vztahu s klientem, prezentačních dovedností, time managementu atp. Nabytí dostatečných zkušeností je podmínkou pro postup na pozici manažer. Na této úrovni je zaměstnanec odpovědný za kompletní péči o klienty, poskytování vysoce kvalifikovaného poradenství na lokální i mezinárodní úrovni, sledování nejnovějšího vývoje v daňové legislativě a jeho aplikace na konkrétní situace, řízení komplexních projektů, vedení konzultantů a senior konzultantů. Úspěšní manažeři mají další možnosti kariérního růstu na úroveň senior manažera, ředitele nebo partnera společnosti.         

Podílíte se nějakým způsobem na rozvoji města Brna? Pokud ano – jak?
Jsme v kontaktu s řadou investorů uvažujících o Jihomoravském kraji jako o potenciálně vhodném místě pro investice a spolupracujeme s agenturou CzechInvest. Řada našich klientů již v kraji investovala. Jsme rovněž schopni asistovat při získávání prostředků z evropských fondů, podílíme se na přípravě brožury „Survival Kit“, kterou vydává Regionální rozvojová agentura jižní Moravy. Tato publikace napomáhá potencionálním investorům orientovat se v daňových, právních a sociálně-ekonomických aspektech kraje. Aktivně se účastníme diskusních fór „Strategie pro Brno“ a v neposlední řadě naši bývalí zaměstnanci pracují na prestižních místech v podnikatelské sféře nebo ve státní správě.

PricewaterhouseCoopers vydává pravidelný souhrn událostí z oblasti daní a práva „Tax & Legal Alert“. Podílí se brněnská pobočka také na přípravě obsahu?
Ano, zejména odbornými články z oblasti daňové judikatury.

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Například rozšíříte své služby?
Chceme i dále poskytovat našim klientům komplexní auditorské, daňové a související poradenské služby. Ve spolupráci s pražskou a ostravskou kanceláří je již nyní škála našich služeb úplná. Neustále však pracujeme na tom, aby v našem portfoliu služeb nechybělo nic, co by mohlo být pro naše klienty zajímavé. Předpokládáme, že Brno a Jihomoravský kraj bude i nadále úspěšně lákat zahraniční investory, kterým budeme schopni poskytovat servis na té nejvyšší profesionální úrovni.

 

Ing. Marek Richter pracuje v brněnské kanceláři společnosti a je zodpovědný za řízení aktivit v Brně a Ostravě. Jeho hlavní specializací je poskytování auditorských služeb klientům, především z odvětví průmyslové výroby, maloobchodu a výroby spotřebního zboží. Do PricewaterhouseCoopers nastoupil v říjnu 1993. Jako auditor se věnuje především zákazníkům z odvětví spotřebního zboží a průmyslové výroby, ale i klientům z finančního sektoru, kteří připravující účetní závěrky jak podle českých, tak i mezinárodních účetních standardů. Má rozsáhlé zkušenosti s řízením hloubkových prověrek ve společnostech z odvětví výroby a finančních služeb.

Vystudoval Vysoké učení technické v Brně, obor ekonomika a řízení stavebnictví. Je členem Mezinárodní asociace certifikovaných účetních (FCCA) a auditorem registrovaným v Komoře auditorů České republiky.

Autor článku

Petra Niedlová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW