Občanská sdružení pomáhají při finančních problémech

25.10.2005 | , Finance.cz
FinTriky


Máte finanční potíže nebo špatnou smlouvu  a nevíte kam se obrátit pro pomoc? Řešením může být návštěva nevládní neziskové organizace. Získáte zde nejen užitečné rady ohledně řešení vašich problémů.

Téma týdne: Vyhněte se problémům s dluhy

Podpora spotřebitelských práv je jednou z hlavních hodnot Evropské unie. Víte, ale o existenci deseti základních pravidel, kterými se EU řídí při ochraně spotřebitelů, bez ohledu na členskou zemi? Pro jistotu vám je připomeneme.

1. Nakupujte co chcete, kde chcete

2. Pokud je zboží vadné, vraťte ho

3. Vysoké standardy v oblasti bezpečnosti potravin a dalšího spotřebního zboží

4. Informujte se o tom, co jíte

5. Smlouvy musí být vůči zákazníkům férové

6. Spotřebitelé mohou někdy změnit svá rozhodnutí

7. Možnost jednoduššího porovnání cen

8. Spotřebitelé nemají dostávat zavádějící informace

9. Ochrana spotřebitele během dovolené

10. Účinné urovnávání přeshraničních sporů

Všechna daná pravidla jsou bezesporu důležitá, vzhledem ale k faktu, že se doba vánočních svátků blíží, soustředíme se především na body 5 a 8. Důvod? Toto roční období je příznačné zvyšováním zadluženosti domácností.

Při finanční nouzi lidé mnohdy podepisuji smlouvy ve spěchu a často si ani nepřečtou celé znění. Hlavně drobně tištěné dodatky často ani nezaregistrují. A právě před tímto chováním je chrání bod 5. Bod 8  je ještě důležitější. Upozorňuje na to, že úvěrové banky a společnosti musí poskytnout svým zákazníkům písemně úplné údaje o úvěrové smlouvě ještě před jejím podpisem. Tyto údaje musí obsahovat informace o výši úroků, které budete platit, o délce platnosti smlouvy a způsobech jejího zrušení. Pokud smlouva všechny tyto náležitosti neobsahuje je ze zákona napadnutelná.

Kam se ale obrátit v případě, že máte doma smlouvu, která nesplňuje dané požadavky? Možností je více. Můžete se například obrátit na některou nevládní neziskovou organizaci. Mezi ty známější patří především:

Na internetových stránkách těchto organizací najdete spoustu užitečných informací a poradny, které vám pomůžou v případě potíží, které vyplývají z  postavení klientů jako slabších smluvních stran.

Mnohé organizace se kromě poradenské činnosti snaží pracovat i na zvyšování právního povědomí spotřebitelů. Sdružení českých spotřebitelů například realizuje ve spolupráci s partnery osvětovou kampaň pod názvem „Podepsat můžeš – přečíst musíš!", ve které upozorňuje především na nutnost pečlivého prostudování smlouvy před samotným podpisem. Soustředí se též na možnosti řešení sporů, zejména mimosoudních.

Pokud už jste se dostali do finančních problémů a snažíte se najít cestičku zpět, můžete se obrátit na některou z místních občanských poraden. Jednou z nich je i občanské sdružení SPES. V současné době sdružení chystá projekty finančního vzdělávání, které by těmto rizikovým skupinám měly napomoci lépe pochopit základní mechanismy řízení osobních financí, včetně uvážlivého využíván půjček, úvěrů a dalších finančních produktů bankovních i nebankovních poskytovatelů.

Další finanční tipy a triky naleznete na http://www.finance.cz/aktuality/.

Autor článku

Nadja Fehimovič  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky