WALMARK: Naším cílem není rychle vydělat peníze, ale podnikat dlouhodobě

29.05.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


S Tomášem Macurou, generálním ředitelem společnosti Walmark, jsme si povídali o podnikání v oblasti farmacie, úspěšných a praxí ověřených metodách řízení společnosti či jak se stát lídrem na domácím i zahraničním trhu.

Dobrý den, mohl byste nám na začátku rozhovoru ve zkratce představit společnost Walmark? Čím se vaše společnost zabývá, jaké produkty a služby nabízíte a na jaké činnosti se specializujete?
Akciová společnost Walmark je privátní českou společností se 16-ti letou historií, vyrábějící doplňky stravy a volně prodejné léky. Ve svém oboru patříme k lídrům trhu nejenom v ČR, ale i několika dalších evropských státech. Nejenom díky televizní reklamě předpokládám, že značná část národa zná značky našich produktů jako jsou např. Proenzi, Arthrostop, Prostenal, Urinal, Viaderm, Denoxinal, GinkoPrim, dětské multivitamíny Marťánci nebo některý jiný z portfolia našich výrobků, které čítá hodně přes sto preparátů.  Naše produkty prodáváme v 25 zemích světa, z toho v 7 zemích máme vlastní zahraniční pobočky. Konsolidovaný obrat skupiny podniků Walmark dosáhl loni cca 2,2 mld. Kč při zhruba 850 zaměstnancích. Rosteme v průměru o 15-20% ročně.
 
Z jakého důvodu jste se rozhodli začít podnikat právě v oblasti farmacie? (prosíme stručný popis vaší historie od založení až do současnosti)
Cesta k současné výhradní orientaci na farmacii byla poměrně dlouhá. Walmark se Totiž v první fázi své existence orientoval  na zahraniční obchod. především se zemědělskými produkty pro potravinářský průmysl. V roce 1991 pak zahájil obchodní aktivity  a posléze i vlastní výrobu v segmentu nealkoholických nápojů a od roku 1992 i farmaceutických a parafarmaceutických přípravků (doplňků stravy). Na přelomu milénia jsme shledali, že všechny tři námi obsazené obory se rozvíjejí hodně do šířky, že mezi nimi existují jen minimální reálné synergie. Další rozvoj všech 3 oborů by byl spojen nejenom s vysokými investicemi, ale i rozmělňováním znalostního a manažerského kapitálu. Při vzájemném porovnání těchto oborů z pohledu jejich očekávaného růstu, prostoru pro zahraniční expanzi, profitability, ale i celé řady dalších faktorů jsme se nakonec rozhodli upřednostnit rozvoj farmacie a odprodat nesouvisejíci obory. Od počátku roku 2005 tedy Walmark působí jako monooborově zaměřená společnost. Jsme rádi, že správnost našeho rozhodnutí potvrzují jak aktuální hospodářské výsledky, tak i závěry nezávislé ratingové agentury CRA, která nám v loňském roce zvýšila mezinárodní rating o jeden stupeň na úroveň Baa.

Na svých internetových stránkách uvádíte, že i v českých podmínkách může bez cizího know-how a s minimálním kapitálem vzniknout firma, která dokáže úspěšně expandovat v tak náročném oboru, jakým je farmaceutická výroba a protlačit se mezi významné hráče v rámci celého středoevropského regionu. Prozradíte nám, co je potřeba k dosažení takového úspěchu udělat?
Myslím, že neexistuje žádný konkrétní recept zaručující úspěch. Existují však všeobecně platné předpoklady, bez jejichž naplnění se úspěch téměř s jistotou nedostaví. Proto i výsledky, kterých Walmark dosáhl doma i v zahraničí, jsou podloženy cílevědomou tvrdou prací ale i potřebnou dávkou štěstí. Ve všech etapách svého vývoje jsme vždy velmi pozorně sledovali, co je v našem oboru ve světě nového, ale též co si konkrétně přeje náš zákazník na každém jednotlivém lokálním trhu. Základem naší nabídky vždy byl a je kvalitní a moderní produkt, který je pro zákazníka bezpečný a současně mu přináší prokazatelné benefity. S produktem jsou spojeny doprovodné služby s jasnou zákaznickou orientací a silná, ale přitom poctivá marketingová komunikace a podpora. Mohu směle říci, že po celou dobu našeho podnikání ctíme firemní kulturu postavenou na respektování pevných morálních principů. Našim cílem není rychle vydělat peníze, ale podnikat dlouhodobě. A to nakonec i proto, že nás to baví.

Jedním z vašich prioritních cílů je zaměřovat se především na vaše zákazníky. Jaké slevy či jiné výhody jim nabízíte? Jsou vaše ceny a kvalita produktů či služeb srovnatelné s konkurencí?
Žijeme ve vysoce konkurenčním prostředí, kterým se řídíme. Trh všeobecně je citlivý na cenu, a to i u farmaceutických výrobků.  Naši konkurenční výhodu však nehledáme v ceně, ale v kvalitě našich produktů a v další přidané hodnotě pro zákazníka. Máme vlastní vývojovou základnu, jeden z nejmodernějších farmaceutických závodů v republice, jsme držiteli certifikátu GMP (správné výrobní praxe) i povolení k výrobě léčiv. Ve Walmarku jsou tak i doplňky stravy vyráběny za  podmínek požadovaných pro výrobu léků, což rozhodně není u doplňků stravy standardem. Jako přidanou hodnotu ke kvalitnímu produktu našim zákazníkům dále nabízíme poradenství na bezplatné telefonní lince, dobírkový prodej, dlouhodobé reklamní soutěže, časopis a členství v Klubu zdraví Walmark.
 
Za účelem nadstandardní péče pro vaše klienty jste založili Klub zdraví Walmark. Jaké služby tento klub svým členům poskytuje a jaké jsou na něj ohlasy. Splnil klub vaše očekávání, se kterým jste ho zakládali?
Posláním Klubu zdraví Walmark je propagace prevence a péče o zdraví  a zdravý  způsob života. V současné době funguje v Česku na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku. Celkový počet jeho členů překročil 350 tis. osob. Mimo informací o nových trendech v oblasti zdravého způsobu života  poskytuje kvalitní produktové a zdravotní poradenství. Provozuje call centrum KZW (které na  bezplatné lince každodenně poskytuje informace a rady z oblasti zdravého životního stylu, možnost přímé objednávky apod.), pravidelný direct mailing formou klubového zpravodaje a katalogu, věrnostní program, dobírkový prodej, internetový portál s možností on-line nákupu výrobků a realizaci různých marketingových akcí. Ohlasy na služby KZW jsou  z velké  většiny pozitivní.  Naši zákazníci oceňují především  věrnostní program a pružnost  a kvalitu naší zásilkové služby. Klub  nejen  splnil,  ale  v mnoha ohledech  i předčil  naše očekávání.
 
V kterých zemích máte umístěny vaše dceřiné společnosti a do jakých zemí exportujete? Máte v plánu rozšířit vaše služby do dalších zemí?
Walmark má mimo ČR dceřiné společnosti v dalších sedmi evropských státech (Slovensko, Rumunsko, Polsko, Ukrajina, Maďarsko, Litva, Bulharsko). V rámci těchto zemí  je dnes Walmark leaderem na trhu doplňků stravy v ČR, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku, Bulharsku a do pátého místa v Maďarsku a na Litvě. Mimo státy, kde operujeme prostřednictvím vlastních poboček, exportujeme naše výrobky do dvou desítek dalších států. Jsou mezi nimi především země bývalého Sovětského svazu a balkánské státy, ale také země západní Evropy i exotické destinace jako je např. Kuvajt nebo Spojené arabské emiráty. Prioritou však pro WALMARK zůstává region střední a východní Evropy. Mezinárodní charakter skupiny WALMARK potvrzuje fakt, že podíl tržeb realizovaných na zahraničních trzích na celkových konsolidovaných tržbách skupiny představuje 59%.
 
Podle vás je úspěch firmy výsledkem společného úsilí všech vašich spolupracovníků. Podle jakých kritérií si je vybíráte a jaké pracovní podmínky jim po přijetí nabízíte?
Všechny nové zaměstnance vybíráme formou výběrových řízení, jejichž náročnost se liší podle pozice, o kterou se zájemci ucházejí. Kromě ověření jejich odborných dovedností se zaměřujeme také na posouzení jejich osobnostních předpokladů. Hledáme aktivní a iniciativní zaměstnance, kteří kromě toho, že vykonávají dobře svou práci, mají také zájem dále pracovat na svém dalším odborném rozvoji, mají potenciál dalšího růstu. V prvé řadě tedy nabízíme práci ve zdravé a expandující společnosti s mezinárodní působností. Na rozdíl od jiných mezinárodních nebo nadnárodních firem, jejichž centrály však sídlí někde v Londýně, New Yorku nebo jiných světových metropolích, jsou naši lidé skutečnými tvůrci firemní politiky a postupů a nikoliv pouze implementátory rozhodnutí učiněných někde v zahraničí. Pro pracovníky našich marketingových, obchodních, vývojových, ale i jiných útvarů, jejichž průměrný věk je okolo 30 let, je to obrovská výzva a příležitost. Samozřejmě nabízíme i širokou škálu benefitů, z nichž část si mohou zaměstnanci volit sami podle svých preferencí.

Vaším strategickým cílem je do roku 2007 se stát největším výrobcem doplňků stravy v regionu střední a východní Evropy. Jakým způsobem toho hodláte dosáhnout?
Z odvážné a obtížně dosažitelné vize, kterou byl tento cíl v době svého prvního zveřejnění před šesti lety, se nyní stává  již nepříliš vzdálenou realitou. Jak již jsem uvedl výše, již dnes jsme lídrem trhu doplňků stravy na pěti evropských trzích, na několika dalších se k této metě blížíme. Obecně řečeno naplnění tohoto strategického cíle chceme dosáhnout kombinací organického růstu a akviziční činnosti. Po úspěšném převzetí značky Proenzi a společnosti Profitness v uplynulých letech, Walmark zkoumá několik dalších zajímavých akvizičních cílů v oblasti farmacie, doplňků stravy a příbuzných segmentů a  to v tuzemsku i v zahraničí.
 
Společně s Diakonie ČCE jste připravili projekt „Společnost přátelská všem generacím“, zaměřený na podporu seniorů. Co vás přimělo zaměřit se právě na dříve narozené?
Naše populace stárne a v české společnosti bohužel žije mnoho lidí vyššího věku, kteří zůstali osamoceni anebo na vlastní kůži pocítili ústrk ze strany těch mladších a silnějších. Kult mládí, fyzické krásy, síly a dravosti jako by vystřídal tradiční úctu ke stáří. Musím vás však trochu poopravit. Společnost přátelská všem generacím je projekt na podporu mezigeneračního dialogu a přijetí odpovědnosti za vlastní stáří. Připomíná že stáří je  budoucnost nás všech, a že svým dnešním jednáním vytváříme svět, který nás bude obklopovat zítra. Není tedy prvoplánově zaměřen jenom na „dříve narozené“, ale na všechny generace. Zaměřuje se na odhalování falešných představ a názorových stereotypů o stáří existujících v české společnosti. Tyto vedle přímého dopadu na život seniorů ovlivňují i názory a postoje ostatních generací. Mají negativní vliv na ochotu začlenit proces stárnutí do životních plánů nás mladších a převzít zodpovědnost za vlastní život a zdraví.

Na závěr nám prozraďte vaše plány rozvoje firmy pro nejbližší roky.
O mnohém jsem se již zmínil. Významným směrem další expanze naší společnosti bude rozšíření současného portfolia vyráběných léků, které by se měly stát vedle v současné době dominujících doplňků stravy druhým pilířem stability firmy a generátorem jejího růstu. Vedle produktových inovací budeme pokračovat v rozvoji našich zahraničních aktivit, kde počítáme se zachováním tempa zakládání v průměru jedné nové zahraniční pobočky a dvou nových exportních destinací ročně. Jak jsem uvedl, intenzivně se zabýváme příležitostmi pro další akvizice. S růstem firmy samozřejmě musí držet krok i výrobně-technická základna a systém řízení. Průběžně proto rozšiřujeme své výrobní kapacity. Před dokončením je zbrusu nový logistický areál o skladové kapacitě 7 tis. palet, ze kterého budeme zásobovat všechny trhy. Objem našich investic se pohybuje ročně v řádu stovek miliónů korun.

 
Děkujeme za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.cz

Tomáš MacuraIng. Tomáš Macura, MBA absolvoval Vysokou školou ekonomickou v Praze a následně MBA program v Prague International Business School. V letech 1986 - 1989 pracoval ve Státní bance československé jako ekonom a v období od roku 1989 do 1998 působil jako vedoucí finančního útvaru ve společnosti Moravské chemické závody a.s. Ostrava. Od roku 2004 až do současnosti pracuje pan Macura ve firmě Walmark v pozici generálního ředitele a člena představenstva. Je ženatý, má 2 děti a hovoří anglicky, rusky a německy. Mezi jeho záliby patří příroda, zvířata, knihy, jídlo a víno.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW