Beaujardová: Ženy mají ke kráse a čistotě blíže

10.07.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


S Markétou Beaujardovou, spolumajitelkou sítě rychločistíren Bel & Blanc jsme si povídali o podnikání v oblasti služeb, orientaci na zákazníka, kvalitě poskytovaných služeb či změně podnmínek k podnikání od otevření první prodejny.

Dobrý den, nedá mi to, abych se nezeptal, jak se dáma s českým křestním jménem a francouzským příjmením dostane do Čech a otevře zde řetězec rychločistíren "Pěkný & Čistý"?
Na první část otázky je velmi jednoduchá odpověď. Provdala jsem se za Francouze a následně přestěhovala zpět do Česka. Cesta k založení řetězce rychločistíren byla dlouhá. Po studiích na VŠE jsem pracovala v hotelovém průmyslu, následovala pětiměsíční stáž ve Francii, pak jsem strávila díky pracovním aktivitám svého manžela šest let v Japonsku a následně tři roky ve Francii. Při jedné návštěvě Prahy jsem v roce  2000 četla inzerát a přihlásila se do výběrového řízení na otevření rychločistíren v Praze. Odjela jsem do Francie a konkurs vyhrála. Pak následovalo přestěhování rodiny do Prahy a nekonečné zařizování a jednání.

Bylo těžké začít u nás podnikat?
Provoz prvních čistíren Bel & Blanc v České republice byl zahájen na jaře roku 2001. Bez prvotního provozního kapitálu, který mě poskytli zakladatelé firmy ve Francii jsem mohla zakoupit veškeré vybavení provozoven, které je velmi nákladné. A jaké byly začátky? Nejtěžší bylo učinit samotné rozhodnutí „jít do toho“. Podpořil mě i můj manžel, který byl ochoten se vzdát své další kariéry a souhlasil s přestěhováním do ČR.

Kdo stojí za firmou finančně a kdo jsou její majitelé?
Síť rychločistíren Bel & Blanc vznikla v západní Francii roku 1995, kdy se dalo dohromady pět samostatných podnikatelů, kteří provozovali rychločistírny a vytvořili jejich síť. Díky obrovskému zájmu klientů nyní naleznete značku Bel & Blanc nejen v České republice, ale též v Polsku, Maďarsku a Tunisku. Na světě je; v současné době již 130 provozoven, soustředěných do galerií hypermarketů a obchodních center.

Kolik máte v současnosti provozoven u nás? Jak je to s provozováním franšízy v oblasti rychločistírny oděvů, lidé znají spíše provozovny rychlého občerstvení?
V České republice provozujeme celkem 14 rychločistíren, z toho deset jich máme v Praze, další dvě v Brně a po jedné ve Zlíně a Plzni. Obchodní model franšízy je pro tento druh podnikání téměř nutný. Vybavení provozoven stojí řádově desítky milionů korun, stihnout obsloužit zákazníka do 90 minut a poskytnout mu kvalitní servis je však  to nejdůležitější. Zakladatelé měli zkušenosti z Francie a Polska, měli propracované pracovní postupy a organizaci práce. Jejich know-how, které mi poskytli, je jedinečné.

Jak se změnily podmínky podnikání od roku 2001, kdy byla v ČR otevřena první provozovna? Co Vás nejvíce „pálí“?
První rychločistírnu jsme otevřeli na jaře roku 2001 v Plzni, dalším městem byl Zlín. Musím přiznat, že během těch pěti let se změnila řada věcí. Podařilo se nám přefinancovat prvotní úvěry do České republiky, což na začátku našeho podnikání vůbec nešlo, respektive nebylo možné získat počáteční provozní kapitál v ČR v sektoru malého a středního podnikání. A co nás pálí? Pohybujeme se v prostředí B2C a tak velkým problémem, a to v ČR obecně, je nalezení vhodných zaměstnanců. Mladí lidé o tento druh práce velký zájem nemají. Lidé, kteří mají zkušenosti a prošli si řadou zaměstnání zase nejsou ochotni se přizpůsobit realitě sektoru služeb a mají již vypěstované modely chování. Sehnat dobré pracovníky je opravdu velmi složité.

Dokážete si představit, jak by se v ČR podnikalo, kdyby u nás daně nebyly tak vysoké nebo by byly dokonce nulové, tak jak je tomu například v Monaku, kde se letos konala soutěž o Světového podnikatele roku (World Entrepreneur Of The Year Award)?
Určitě by to bylo snazší, ale náš business je postaven na dlouhodobých cílech. Během prvních čtyř let jsme vydělávali především na zaplacení strojů, placení franšízových poplatků a veškeré utržené peníze jsme investovali. První daně budeme platit až v letošním roce.

Garantujete 90minutovou dobu čištění, proč zrovna 1,5 hodiny? Nakoupit v supermarketu se dá rychleji a co potom zákazník. Musí čekat než uběhne stanovená doba?
Naší prioritou je poskytnutí kvalitní služby za příznivou cenu. Zakazníkovi garantujeme, že si může zboží vyzvednout za 90 minut. Nejdelší čistící program trvá 45 minut, následuje žehlení, balení. Všechno musí být hotovo do 1,5 hodiny. Může se stát, že zákazník si může vyzvednout své zboží dříve, většinou je na to upozorněn obsluhou čistírny. Lidé jsou s našimi službami spokojeni a vracejí se k nám. To je pro nás nejlepší reklama.

Orientujete se na zákazníka, nabízíte profesionální servis, příznivé ceny a snažíte se vyjít klientům vstříc. Co se stane, když je zákazník s kvalitou čištění nespokojen?
Zákazníkovi se snažíme vyjít maximálně vstříc. Veškeré služby provádějí naši vyškolení zaměstnanci, kteří jsou se zákazníky v každodenním kontaktu. Pokud sami zjistíme, že výrobek není dostatečně vyčištěn, tak se souhlasem zákazníka provedeme další čištění. V současné době je několik našich provozoven vybaveno speciálními pračkami, které provádí tzv. chemické čistění vodou. Zákazníkům tento servis nabízíme bezplatně, pro nás je to sice náklad navíc, ale naším prvořadým cílem je spokojený zákazník. Kvalitu poskytnutých služeb ověřuje inspektorka, provádíme též mystery shopping. Pokud mám chvilku, tak se na některou z provozoven vydám osobně.

Všiml jsem si, že nabízíte řadu akčních slev, jaké další výhody vašim zákazníkům nabízíte?
Máte pravdu, využíváme akčních slev a snažíme se oslovit další potenciální zákazníky. V provozovnách Bel & Blanc je možné platit platebními kartami. Nedávno jsme již kromě výše zmíněného chemického čištění vodou nabídli našim klientům i opravy a úpravy oděvů. Přicházíme s komplexními službami, které zákazník najde „pod jednou střechou“. 

Základem úspěšné  firmy jsou kvalifikovaní a spokojení zaměstnanci. Podle jakých kritérií si je vybíráte a jaké pracovní podmínky jim nabízíte?
Naše firma zaměstnává 60 lidí, převážně žen. Jediným mužem – zaměstnancem je technik, který se stará o provoz strojů a zařízení. Výběru zaměstnanců přikládáme velký význam, protože každý pracovník na provozovně je ve styku se zákazníkem a musí též umět zvládnout veškerou práci respektive být zastupitelný. Zaměstnanci procházejí několikrát do roka školeními, mají možnost se odborně vzdělávat.

Myslíte si, že je nyní prostor pro novou firmu podnikající v podobném nebo dokonce stejném oboru jako vy?
Trh se zmenšuje a díky konkurenčnímu prostředí se drží i ceny. Nákupních center se již nebuduje tolik jako na počátku 90. let. Rozjezd nové sítě čistíren je velmi nákladná záležitost, spíše očekávám případný vstup zahraničních subjektů, které budou mít zájem o převzetí zavedených domácích provozoven, které jsou sdruženy v sítích.

Na chybách se člověk nejvíce učí. Kdyby jste mohla změnit jedno rozhodnutí, které jste doposud na své podnikatelské cestě udělala špatně, co by to bylo?
Myslím si, že zásadní chybu jsem žádnou neudělala. Přiznám se, že na začátku podnikání se dala dělat řada věcí jinak, například jsem měla externí firmu na účetnictví, která sídlila mimo Prahu. Až poté, co jsem měla vlastní účetní ve firmě, jsem pocítila velkou úsporu času. Všechno bylo při ruce, člověk nemusel nikam jezdit.

Co je podle vás nejdůležitější při vedení firmy jako je Bel & Blanc?
Podle mého názoru je nutné být v kontaktu se zaměstnanci. Hovořit s nimi, zajímat se o jejich problémy a klidně s nimi společně pracovat. Člověk si osahá vše na vlastní kůži a zaměstnanci pak nemohou říci, že některé věci není možné udělat. Když sami víte, že je to možné, tak se Vám řídí firma mnohem lépe.

Na závěr nám prozraďte vaše plány rozvoje firmy pro nejbližší roky.
Samozřejmě plánujeme další expanzi, a to hlavně mimo Prahu. Naší filozofií je nabízet služby především v obchodních centrech a těch se už v hlavním městě tolik nestaví. Zajímavé jsou pro nás projekty obnovy starých nákupních center za nové. Musíme však počítat, protože náklady na otevření obchodní jednotky jsou velmi vysoké kvůli specifickým technickým podmínkám. Pro vaši představu mohu dodat, že například návratnost otevření jednoho obchodního místa trvá v průměru až sedm let.

Děkujeme za rozhovor
Pavel Nesejt, Finance.cz

Ing. Markéta Beaujardová
Absolvovala VŠE v Praze, obor vnitřní obchod. V letech 1989 – 1991 pracovala v hotelu Jalta, v období od roku 1992 do 2000 pracovala v Japonsku a Francii, kde mimo jiné učila český jazyk a věnovala se realitnímu businessu. Od roku 2001 až do současnosti pracuje paní Beaujardová ve firmě Ideal Česká s. r. o. jako jednatelka. Je vdaná, má dvě děti a hovoří francouzsky, anglicky, domluví se také japonsky. Mezi její záliby patří četba, cestování, jídlo a víno. Pro radost si také ráda zasportuje, ať už na kole, lyžích nebo při hodinách aerobiku.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW