Business Lease: Podpisem smlouvy nic nekončí

29.01.2007 | , Finance.cz
INTERVIEW


Podíl operativního leasingu na trhu firemních flotil v posledních letech roste. A právě o tomto způsobu financování vozidel jsme si povídali s Eliasem Drakopoulosem, generálním ředitelem společnosti Business Lease.

Dobrý den, při vyslovení slova leasing se mnohým vybaví jeho finanční forma, nikoliv jeho operativní podoba. A právě operativní leasing vozidel je vaší specializací. Mohl byste na úvod nezasvěceným tento pojem v krátkosti vysvětlit?
Operativní leasing je obecně vžitý pojem pro dlouhodobý pronájem vozidla zahrnující široké portfolio služeb. Společnost Business Lease se odlišuje na našem trhu mnohem sofistikovanějším přístupem. Považujeme operativní leasing za outsourcing celé oblasti související s pořízením a provozem vozových parků. Ještě vzletněji řečeno – jedná se o zajištění mobility klienta.

V čem spatřujete největší výhody operativního leasingu a co je naopak jeho největší nevýhodou oproti ostatním způsobům financování? Kdy byste jej doporučil a kdy dát přednost finančnímu leasingu či úvěru?
Výhod řešení vozového parku formou outsourcingu je několik, klient někdy volí toto řešení pro všechny jeho přínosy, jindy stačí jeden jediný důvod. Přínosem je fakt, že se jedná o mimo rozvahové financování – vozidla nefigurují v majetku klienta. Celkové náklady na pořízení a provoz dokáže externí dodavatel snížit. Klesá administrativní náročnost správy vozové parku, dochází k významným finančním úsporám i zefektivnění v oblasti lidských zdrojů. Navíc se klient dokáže přiblížit k představě maximálního pohodlí – většina služeb poskytovaných leasingovou společností vede k čitému „ježdění“ nikoli starání se o vozidlo.

Finanční leasing se liší značně, přednost mu dávají firmy které z nějakého důvodu chtějí vozidlo vlastnit, nevadí jim investice předem ani práce se správou vozového parku spojená. Úvěr pak asi upřednostní fyzické osoby.

K čemu je operativní leasing využíván nejčastěji? A na jak dlouho bývá smlouva nejčastěji uzavírána?
V naší oblasti je to operativní leasing osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel do 3,5 tun. Zde je nejběžnější dobou trvání smlouvy 36 nebo 48 měsíců. Obecně však je operativní leasing formou užívanou i pro zajištění speciální techniky, strojů, apod.

Tento způsob financování je u nás využíván především podnikatelskými subjekty. Může ho využít i běžný občan?
Nevím o žádné zákonné úpravě, která by běžnému občanovi nedovolila využít služeb operativního leasing. Většina leasingových společností se však specializuje na poskytování těchto služeb právním subjektům.

Co by si měl zájemce o operativní leasing před výběrem leasingové společnosti promyslet a na co by neměl zapomenout?
Dodavatele operativního leasingu je třeba vybrat velmi pečlivě – podpisem smlouvy nic nekončí, naopak – tím začíná tří až čtyřleté, nebo i delší spolupráce. Je dobré přihlédnout ke stabilitě a tradici firmy – zda je na trhu nová, či už má dlouholeté praxí prověřené zázemí a vztahy se třetími stranami – pojišťovnami, servisy, apod. Také portfolio služeb, flexibilita a dobré reference hrají velkou roli. Zkušenosti stávajících klientů mohou dokreslit představu o reálné kvalitě služeb.

V minulosti byl operativní leasing poněkud v pozadí, v posledních letech získává na oblíbenosti. Oproti finančnímu leasingu však stále výrazně zaostává, alespoň z hlediska objemu obchodů a podílu na leasingovém trhu. Čím je to způsobeno? A dá se očekávat do budoucna další snižování rozdílů?
Ano, finanční leasing stále převyšuje nad operativním. Podíl operativního leasingu na trhu firemních flotil však za poslední 4 roky vzrostl ze 4 % na 12 %, a trend se stále drží. Stále více společností si uvědomuje efektivitu tohoto řešení, oceňuje možnost snížení nákladů a volí právě operativní leasing jako přínosné řešení.

Jaká je situace ve vyspělých evropských zemích? Je tento nepoměr podobný?
V zemi kde se operativní leasing „narodil“, v Holandsku, je téměř 75 % firemních vozidel opatřeno formou operativního leasingu. V zemích směrem na západ je to kolem 45 %. Nepoměr mezi finančním a operativním leasingem není tedy tak markantní. Srovnáme-li však, jak dlouhou dobu se tato čísla vyrovnávala, je náš z tohoto pohledu „start“ velmi dobrý a jistě se trh vyvine velmi podobně.

Změnily se nějak podmínky na trhu operativního leasingu vstupem naší země do Evropské unie?
Snad jen tím, že více zahraničních subjektů podnikajících v oblasti operativního leasingu vozidel vyhodnotilo náš trh jako zajímavý a otevřelo zde své pobočky. Není to ale jen Evropská unie kdo ovlivňuje podmínky pro fungování operativního leasingu. Například nedostatečná omezení dovozu ojetých vozidel se významně projevila na zhoršení zůstatkových hodnot vozidel a tedy i na cenách pro klienty.

Jak jsme již zmínili v úvodu, společnost Business Lease patří mezi přední tuzemské poskytovatele v oblasti operativního leasingu. Jen pro představu, můžete nám říci konkrétní čísla (počet a objem uskutečněných obchodů, počet zaměstnanců,  …)?
Business Lease je jednou z prvních společností která na českém trhu začala nabízet operativní leasing, a to v roce 1996. Jsme zde již jedenáctý rok, a z původních několika zaměstnanců je nás dnes více než 50. Obrat firmy byl v české republice za rok 2006 více než 1 miliarda korun a zachovává si rostoucí trend.

Pokud se rozhodnu financovat předmět “operativně“, jak rychle je možné uzavření smlouvy realizovat? A jaké doklady a dokumenty je nutné předložit?
Pokud je váš vyvolený vůz skladem u dealera, je to otázka dnů. Před uzavřením smlouvy je třeba podepsat rámcovou smlouvu.

Zjišťujete a ověřujete nějakým způsobem bonitu klienta, zda je schopen splácet (např. dotazem na úvěrové registry, apod.)?
Před podpisem smlouvy posuzujeme bonitu klienta asi velmi podobně jako každá leasingová společnost na našem trhu. Sledujeme hospodářské výsledky za poslední rok či dva.

Operativní leasing, to není jen financování vozu, ale je s ním spojena řada dalších služeb. Co vše může klient při uzavření smlouvy získat?
Ano, financování vozidla je jen jednou ze součástí celé škály služeb. Vozidlo samotné je předmětem využívaných k poskytování služeb spojených s jeho provozem. Jedná se o služby pojištění a vyřizování pojistných událostí, zajištění údržby, oprav a pneumatik na všechny sezóny, o asistenci na silnici a přistávané náhradního vozidla, dále o konzultační služby týkající se vyhodnocování efektivity provozu a další služby, upravené pak dle potřeby klienta.

Zřejmě málokdo si dokáže představit komunikaci leasingové společnosti a klienta v průběhu trvání smlouvy. Zkuste nám v krátkosti popsat tento proces.
Operativní leasing se velmi liší od ostatních forem financování vozidel – právě proto, že se nejedná jen o financování, ale o kompletní outsourcing, zajištění služeb. Podpisem leasingové smlouvy nic nekončí – Business Lease přebírá péči o vozidla klienta a tím právě spolupráce teprve začíná. V průběhu trvání smlouvy probíhá velmi čilá komunikace – týká se právě zajišťovaných služeb. Zaměstnanci Business Lease zařizují servisní služby, vyřizují veškeré události na které řidič může narazit – poškození, havárie, pravidelnou údržbu, objednávají nová vozidla a ukončují ta předchozí, vyhodnocují nájezdy kilometrů, setkávají se s klientem a navrhují jak zvýšit efektivitu či uspořit náklady… to je základem naší práce – postarat se o vozový park klienta. Je to náš hlavní předmět podnikání – specializujeme se na outsourcing mobility, zdokonalujeme se v poskytování služeb na našem trhu už jedenáctým rokem a naše spokojené klientela je toho nejlepším důkazem.

Po skončení kontraktu se předmět leasingu vrací majiteli, tj. leasingové společnosti. Pro zajímavost nám prozraďte, co se těmito věcmi děje? Prodáváte je?
Ano. Vozidla po skončení operativního leasingu jsou nabídnuta na trhu s ojetými vozidly. Klient pak zpravidla ještě včas před skončením kontraktu objednává vozidlo nové, takže již při vrácení vozu na něj čeká vůz nový, a řidič může jen přestoupit.

Začátkem prosince loňského roku společnost Business Lease prošla dosti výraznou změnou a představila nový korporátní styl, tj. nové logo, nové stránky, atd. Jaké byly hlavní důvody těchto změn?
Business Lease jako nadnárodní společnost zvolila nové logo a nové motto. Logo je velkou změnou podle našeho názoru k lepšímu. Nový styl celkově je modernější, odlehčený a svým vzhledem ukazuje transparentnost a seriózní budoucnost firmy. Ale o výrazné změně ve filozofii společnosti se nedá hovořit. Vždy jsme stavěli na kvalitě, na vysoké úrovni péče o naše klienta a jejich vozové parky. Nový styl, nové motto – Same Cars, Better Care – tuto filozofii jen postavilo více do popředí. Říká to zásadní: Automobily získáte od kohokoli. Vysokou úroveň péče o ně a hlavně o jejich řidiče však najdete u Business Lease.

A co budoucnost? Připravujete nějakou zajímavou novinku pro nové i stávající klienty?
Ano. Nic více než ano nyní nemohu prozradit. Vždy jsme se na našem trhu odlišovali od ostatních poskytovatelů operativního leasingu svým specifickým, osobním a vstřícným přístupem. Letos se k tomu připojí ještě některé nové zajímavé služby, jež perfektně následují současné trendy – vysoký důraz na kvalitu a současně možnost rozumným, dlouhodobě funkčním způsobem optimalizovat náklady.

Děkujeme za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz

Elias DrakopoulosElias Drakopoulos se narodil v kanadském Montrealu. Studoval fyziku a marketing a získal titul MBA. Postupně žil v Kanadě, Francii, Anglii a České republice. Nejprve působil ve společnosti Barum Continental na pozicích Marketing Manager a Retail Manager. Poté nastoupil v automobilce Ford Motor Company na pozici Sales Director a později CRM Manager. V současné době zastává pozici generálního ředitele ve společnosti Business Lease. Je ženatý a má dvě děti.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW