Reforma dávek má podpořit motivaci jejich příjemců k pracovní činnosti a k většímu převzetí odpovědnosti za svůj život. O dávky mají přijít ti, kteří nevykonávají bez pádného důvodu žádnou pracovní činnost.
Reforma má sjednotit několik dávek do jedné. Slučovat se budou tyto dávky, které v současnosti vyplácí stát samostatně: přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení. Jednotná dávka se má jmenovat dávka státní sociální pomoci (DSSP).
Návrh připomínkovaly různé instituce v připomínkovém řízení. Na základě toho MPSV návrh v některých bodech upravilo, avšak stále v dokumentu zůstává řada rozporů, jelikož některé instituce nechtějí ze svých připomínek ustoupit a považují je za zásadní.
Pro splnění nároku na dávku budou muset zájemci o dávky procházet tzv. majetkovým testem, ten je nyní součástí žádosti o dávky hmotné nouze. Navrhovaný majetkový test zůstal zachovaný v původním znění. Žadatelé budou posuzování z hlediska výše finančních prostředků na účtu, počtu nemovitostí a počtu motorových vozidel.
Maximální hranice peněžních prostředků se liší podle počtu členů v domácnosti a jejich výši stanovilo MPSV následovně:
|
1 člen |
max. 200 000 Kč |
|
2 členové |
max. 250 000 Kč |
|
3 členové |
max. 300 000 Kč |
|
4 členové |
max. 350 000 Kč |
|
5 členů a více |
max. 400 000 Kč |
O nemovitostním a motorovém testu se více dozvíte v našem předchozím článku.
Návrh po připomínkovém řízení upřesnil, které finance se do majetkového testu započítávat nebudou:
-
naspořené finance na daňově podporovaných produktech spoření na stáří a daňově podporovaném pojištění dlouhodobé péče,
-
naspořené peněžní prostředky na produktech stavebního spoření se státním příspěvkem,
-
peněžní prostředky z prostředků fundace a spolku a
-
peněžní prostředky z veřejných sbírek podle zákona o veřejných sbírkách.
Úřad práce se nedostane k informacím o bankovních transakcích
Na základě výtky Ministerstva pro místní rozvoj a dalších státních institucí se MPSV rozhodlo vypustit kontrolu bankovních transakcí u žadatelů o dávky.
„Požadavek na přístup k informacím o bankovních transakcích za období posledních 3 měsíců nebo posledních 100 transakcí může být v rozporu s čl. 10 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Nemá reálné odůvodnění v potřebě zjišťovat majetkové poměry,“ uvádí dokument o vypořádání připomínek k návrhu zákona. Úřad práce tak nebude mít pravomoc kontrolovat bankovní transakce žadatelů o dávky. Tedy se nedostane k informacím o tom, co si za poslední měsíce příjemci dávky koupili nebo kam své peníze převedli.
Rovněž Úřad vlády ČR nesouhlasil s kontrolou transakcí a odkazoval se na již dříve proběhlé připomínkové řízení k dávkám hmotné nouze, kdy Úřad pro ochranu osobních údajů návrh připomínkoval doslova tím, že „státu není nic po tom, jaké má žadatel na účtu transakce“.
Stejně tak Svaz měst a obcí ČR považoval sledování transakcí uživatelů dávek za nepřijatelnou činnost. „Přijde nám nadmíru nebezpečné a do soukromé sféry zasahující, aby zákon uložil bankám a dalším platebním institucím sdělovat Úřadu práce informace o jednotlivých pohybech na peněžních účtech kteréhokoliv člena domácnosti,“ stojí v dokumentu o vypořádání připomínek.
Tip: Příspěvek na péči už nebude vyplácet Úřad práce. Nevyléčitelně nemocní jej nově získají automaticky
Lhůta pro opětovanou žádost o dávku se má zkrátit na 3 měsíce
V případě ztráty nároku na dávku (například při překročení peněžní částky na bankovním účtu) bylo původně navrhováno, že by mohli zájemci o opětovaný nárok na dávku požádat až po 6 měsících. Tato doba se však zdála mnoha institucím příliš dlouhá.
„Může dojít například k zásadní změně již ve druhém měsíci a je nezbytné znovu posoudit nárok takové domácnosti, a ne ji vyloučit z dávkového systému na půl roku,“ argumentovalo Ministerstvo vnitra. MPSV výtku akceptovalo a zkrátilo lhůtu na 3 měsíce.
Proti dlouhé půlroční lhůtě se postavilo také Ministerstvo zahraničních věcí. „Delší lhůta odepření pomoci než 3 měsíce reálně nebyla dosud uplatňována také s ohledem na převažující nemajetnost osob v hmotné nouzi. Šlo by tedy o citelné zpřísnění dosavadní praxe i pro osoby, které se už s majetkovým testem setkaly. S tímto zákonem se však majetkový test většinově přesune na osoby z dosavadní státní sociální podpory, a navíc hned na začátek posuzování nároku na dávku.“
OSVČ se bude počítat jako příjem pouze 80 % průměrné mzdy v národním hospodářství
OSVČ si v současné době přijdou mnohdy na vyšší příspěvek na bydlení než zaměstnanci. Často se jim totiž pro účely dávky započítává příjem v minimální výši, která je stanovená od 1. července na 21 500 Kč (50 % průměrné mzdy). Podrobnosti, jak se započítává příjem OSVČ pro nárok na dávky, uvádíme zde.
MPSV tuto velkou mezeru v zákoně upravilo původně poměrně přísně, a to tak, že OSVČ se bude započítávat 100 % průměrné mzdy. Což by v příštím roce znamenalo částku 46 828 Kč.
Nakonec však ministerstvo návrh zmírnilo na 80 % průměrné mzdy, což by znamenalo, že minimálním rozhodným příjmem OSVČ by byla částka ve výši cca 37 500 Kč.
Pro vedlejší samostatnou činnost se mají započítávat reálné příjmy, tedy 1/12 příjmů uvedených v daňovém přiznání. Ministerstvo pro místní rozvoj však s MPSV ani po vypořádání připomínky nesouhlasí a požaduje počítat s příjmem ve výši 40 % průměrné mzdy pro vedlejší samostatnou činnost. Stejně tak v rozporu s MPSV zůstává i Úřad vlády, který se přiklání rovněž k variantě 40 %.
„Osoby samostatně výdělečně činné může v řadě případů právní úprava motivovat, aby tuto činnost ukončily, zejména pokud vykonávají pouze vedlejší samostatnou výdělečnou činnost. Ve výsledku se tím sníží rozsah, v jakém si opatřují základní životní prostředky vlastní výdělečnou činností, a budou více odkázáni na dávkovou podporu,“ komentoval původní návrh veřejný ochránce práv (ombudsman).
O návrhu bude v nejbližších týdnech jednat vláda a poté poputuje do Poslanecké sněmovny. Návrh zákona by měl vejít v účinnost od 1. července 2025, pokud ovšem do této doby projde celým legislativním procesem a MPSV dokáže připravit Úřad práce tak, aby byl schopný od tohoto data pracovat podle nových předpisů.
Kalkulačka příspěvku na bydlení 2024
Čtěte také:
Příspěvek na bydlení od 1. července: stát si náklady na energie zjistí sám, ale s podmínkou



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
