Jak řešit dluhy na zdravotním pojištění? Hlavně komunikovat s pojišťovnou a neotálet

Samoplátci pojistného, tedy osoby samostatně výdělečně činné a osoby bez zdanitelných příjmů, kteří neplatí řádně a včas zdravotní pojištění, musí počítat s předepsáním penále. Kdy může být penále sníženo či prominuto?

Autor: Depositphotos
14. 2. 2025

Sdílet

OSVČ i OBZP jsou samoplátci zdravotního pojištění. To znamená, že jsou zodpovědní za výpočet a odvod zdravotního pojištění na účet příslušné zdravotní pojišťovny.

Vyšší hrubý zisk = vyšší zdravotní pojištění

U osob samostatně výdělečně činných vykonávající hlavní činnost závisí roční částka na zdravotní pojištění na dosaženém hrubém zisku, vždy však musí být zaplaceno zdravotní pojištění alespoň v minimální výši. OSVČ v měsíčním daňovém paušálu odvádí v měsíční daňové platbě současně daň z příjmů, sociální i zdravotní pojištění.

Čtěte také: Sedm příkladů, kdy se liší základ pro výpočet zdravotního a sociálního pojištění

Kolik platí na zdravotním pojištění OBZP?

OBZP odvádí měsíčně na zdravotním pojištění 13,5 % z minimální mzdy, v roce 2025 tedy částku 2808 Kč. Samoplátci neplatící povinné zdravotní pojištění musí počítat s důsledným vymáháním dlužného pojistného včetně vyměřeného penále ze strany příslušné zdravotní pojišťovny.

Museli jste si někdy platit zdravotní pojištění jako osoba bez zdanitelných příjmů?

  • Ano
    52 %
  • Ne
    48 %

Dlužné pojistné musí být vždy uhrazeno

Základním předpokladem pro snížení celkového objemu dluhu na zdravotním pojištění je uhrazení veškerého dlužného pojistného. Platba zdravotního pojištění je pro samoplátce povinná a nemůže být snížena či prominuta. Neuhrazení dlužného pojistného navíc brání případnému snížení penále. Platbě dlužného pojistného se pochopitelně samoplátci nevyhnou ani v případě změny zdravotní pojišťovny.

Tip: Na vyženěné dítě daňové zvýhodnění dostanete, na dítě družky ne. Záludnosti slevy

Na splátkový kalendář není právní nárok

V případě dočasných finančních problémů a vzniku dluhu na zdravotním pojištění je vhodné danou situaci s příslušnou zdravotní pojišťovnou řešit a na úhradu dlužného pojistného sjednat splátkový kalendář. Na úhradu dluhu ve splátkách však není právní nárok. Vyřešená platební minulost a aktivní přístup plátce však výrazně zvyšují šance na úhradu dluhu ve splátkovém kalendáři.

Čtěte také: Děti a daně 2024: kdo má nárok na daňové zvýhodnění a jak daňové zvýhodnění vzrostlo?

Žádost o prominutí penále musí být podána včas

Dlužné penále na veřejném zdravotním pojištění může být prominuto, nebo alespoň sníženo na základě včasné podané žádosti plátce pojistného a splnění zákonných podmínek. Do kdy musí být podána žádost o prominutí penále?

  • Do 15 dní od den doručení platebního výměru, kterým bylo dlužné penále vyměřeno.
  • Do 8 dní ode dne doručení výkazu nedoplatků, kterým bylo dlužné penále vyměřeno.

Opožděné žádosti nemůže být v žádném případě vyhověno, a to ani v částečném rozsahu. Plátci pojistného, kteří si o prominutí penále nepožádají včas, musí počítat s úhradou penále v plném rozsahu.

Řešíte si daňové přiznání sami? Použijte inteligentní daňové šablony od business.center.cz, najdete je zde.

Zdroj: YouTube/Podnikatel.cz

Kdo rozhoduje o žádosti o prominutí penále?

Podle § 53a) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, může zdravotní pojišťovna odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při předepsání penále, jehož výše nepřesahuje 30 000 Kč ke dni doručení žádosti o odstranění tvrdosti. Žádosti nad 30 000 Kč posuzuje rozhodčí orgán příslušné zdravotní pojišťovny.

Tip: Změny ve zdravotním pojištění od roku 2025 v oblasti zaměstnávání

Kdy nelze žádosti o prominutí penále vyhovět?

Nárok ani na snížení penále na zdravotním pojištění nemají plátci pojistného (týká se fyzických i právnických osob):

  1. kteří nezaplatili pojistné splatné do dne vydání rozhodnutí o prominutí penále
  2. na které byl podán insolvenční návrh
  3. kteří vstoupili do likvidace

Platební historie plátce hraje roli

Při samotném rozhodování o prominutí či snížení penále postupují jednotlivé zdravotní pojišťovny podle svých interních předpisů. V praxi zdravotní pojišťovny zejména zohledňují platební historii plátce, tj. zda již v minulosti o prominutí penále žádal, případně kolikrát a s jakým výsledkem, doložené důvody pro snížení či prominutí penále, jak dlouho již plátce pojistného odvádí pojistné, zda řádně dodržel sjednané splátkové kalendáře, včasnost řešení problémů a předcházení exekuci apod.

Na prominutí penále není právní nárok a proti rozhodnutí nejsou přípustné odvolání ani obnova řízení.

Jak OSVČ získá přehled o zaplaceném pojistném

Zdroj: YouTube.com / Česká správa sociálního zabezpečení

Více o autorovi