Od ledna 2024 bude možné začít navštěvovat autoškolu pro získání řidičského průkazu na osobní vůz již před 17. narozeninami a od 17 let věku řídit pod dohledem mentora. V 18 letech pak budou smět absolventi již jezdit sami, tak jako dosud.
Od zavedení tohoto systému, který se jmenuje L17 a již podobně funguje například v Rakousku, Anglii nebo Nizozemí, si odborníci slibují snížení nehodovosti mladých začínajících řidičů. Mentoři, zpravidla to zřejmě budou zejména rodiče nebo další blízcí příbuzní, by jim měli předat svoje zkušenosti a upozorňovat je na chyby.
Na nově spuštěném webu L17.cz se mimo jiné dozvíte, že mentorem se nemůže stát jen tak někdo. Musí to být řidič s vlastní alespoň desetiletou praxí a nulovým bodovým kontem. Navíc v posledních pěti letech nesměl čelit zákazu řízení. Mladý řidič a jeho "dozor" budou mít tyto skutečnosti zapsané ve svých kartách. Takže nováčka může doprovázet vždy jen konkrétně zapsaný mentor, ne třeba otec kamaráda se stejným zápisem. Mentory může mít každý zapsané až čtyři.
Důležité je také vědět, že to vše bude platit jen na území České republiky. Do zahraničí takto vyjet nelze.
S řidičákem na auto také absolvent autoškoly automaticky získává možnost řídit "malou motorku". Bude ji smět řídit i 17letý šofér? "Ano, řidičské oprávnění pro malé motorky A1 s automatickou převodovkou a vozidla B1 získané společně s oprávněním pro skupinu B bude možné využít již od 17 let, a to samostatně, mentor nebude potřeba," uvádí mimo jiné web L17.cz.
Čtěte také: Zvládli byste odpovědět na nové otázky z autoškoly?
Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
