Zahájen provoz rychlovlaků TGV mezi Paříží a Štrasburkem

10.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Paříž 10. června (zpravodaj ČTK) - Ve Francii byl dnes zahájen běžný provoz na vysokorychlostní vlakové trase TGV-Est mezi Paříží a Štrasburkem. Expresy TGV na ní jezdí rychlostí až 320 kilometrů v hodině místo 300 km/h jako na jiných tratích. Cesta vlakem mezi oběma městy, která jsou od sebe vzdálena 440 kilometrů, se z dosavadních čtyř hodin zkrátila na dvě hodiny 20 minut.

Po nové trati začaly dnes zároveň jezdit německé rychlovlaky ICE, a to mezi Paříží a Frankfurtem nad Mohanem. Cesta trvá tři a tři čtvrtě hodiny místo dosavadních šesti a čtvrt hodiny. Francouzské TGV budou zase od nynějška zajíždět do Německa na trase Paříž-Mnichov. Tu ujedou za šest hodin, zatímco dosud to trvalo osm a půl hodiny.

Oficiálně byl provoz zahájen už v sobotu za účasti francouzského premiéra Françoise Fillona. První běžní cestující na trať vyjeli dnes ráno vlakem ICE z Paříže do Frankfurtu, první běžný TGV vyjel o něco později ze Štrasburku do Paříže.

Vlastní vysokorychlostní trať je dlouhá 300 kilometrů a končí v lotrinském Baudrecourtu. Zbytek do Štrasburku se začne budovat za dva roky. Dosavadní úsek byl vybudován za pět let nákladem čtyři miliardy eur (112 miliard korun). V dubnu na něm překonal TGV světový rekord pro kolejové vlaky, když dosáhl rychlosti 574,8 kilometru v hodině.

Běžná jízdenka TGV mezi Paříží a Štrasburkem stojí 63 eur (1700 korun), zatímco dosud to bylo 46 eur. Jiné vlaky než TGV a ICE ale na trati jezdit nebudou.

Francouzská železniční společnost SNCF očekává, že díky zavedení TGV se počet jejích cestujících mezi Paříží a Štrasburkem a dalšími městy na trase zvýší do roku 2010 o 65 procent. Štrasburské letiště prý čeká úbytek čtvrtiny pasažérů.

Úřady regionů kolem trati si od zavedení TGV slibují zvýšený zájem o tyto oblasti a jejich rychlejší rozvoj. Remeš, která leží na trati a kam to z Paříže díky TGV potrvá 45 minut místo dosavadní jedné hodiny a 35 minut, se prý ale obává, že se změní jen v noclehárnu lidí pracujících v hlavním městě.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK