Sledovanost TV klesá, je to prý dočasný trend

14.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. června (ČTK) - Sledovanost televizí v České republice od roku 2002 klesá, ale podle mediální agentury ARBOmedia je to pouze dočasná záležitost. Důvodem letošního poklesu je nejen nadprůměrně letošní pěkné počasí, ale také příliš si podobná nabídka televizních stanic. Vliv má i trend, podle kterého vzrůstá zájem lidí o jiné než televizní aktivity, například více využívají internet. Na sledovanosti přitom závisí i zisky komerčních stanic z reklamy.

Klesá také průměrný čas, který lidé tráví denně ve společnosti televizních programů. Letos v dubnu se lidé dívali podle peoplemetrového měření ATO-Mediaresearch na televizi dvě hodiny a 59 minut denně, což je nejméně ve srovnání se stejnými měsíci od roku 2003, kdy lidé věnovali televizním pořadům v průměru kolem 3,5 hodiny denně.

Snižuje se i počet dospělých, kteří televizi sledují. Nejvíce lidí sleduje televizi v zimních měsících, nejméně v letních. Zatímco v prosinci 2002 se podle údajů ARBOmedia v průměru na televizi denně dívala asi pětina dospělých, letos v zimě to bylo zhruba o čtyři procenta méně. Nejvyšší měsíční sledovanost v letech 2003 až 2005 dosahovala asi 17 procent dospělých denně.

Poklesu jsou si vědomy i soukromé televize. "Tento pokles je v České republice výjimečný, protože přesahoval deset až 12 procent. Je to absolutní výjimka v celé Evropě. Myslím, že to pocítily všechny televize," citovaly nedávno Hospodářské noviny výkonného ředitele Primy Petra Chajdu.

Wolde míní, že pokles je mimořádný a dočasný. "Není to nic kritického, není to tak, že by televize odcházela z trhu," řekl dnes novinářům marketingový ředitel ARBOmedia Štěpán Wolde. Agentura mimo jiné prodává reklamní čas v České televizi. Čisté výdaje na televizní reklamu podle odhadu ARBOmedia naopak letos stoupnou o 3,3 procenta na 8,7 miliardy, což je přes 48 procent celkových výdajů firem na reklamu.

"Domnívám se, že si za to televize mohou samy," podotkl Wolde k menšímu zájmu lidí o TV pořady. Podle něj totiž divák nemá již delší dobu z čeho moc vybírat. Televize nabízí a nabízely stejné formáty, například původní televizní seriály.

Loni na podzim například Nova a Prima vysílaly díly svých seriálů každý den od pondělí do čtvrtka od 20:00, původní seriály vysílal zároveň i tradiční výrobce ČT. Prima vysílá své dva seriály od pondělí do čtvrtka i v současné době, vlastní seriály mají ve schématu i ČT a Nova.

Naopak v předchozích letech byla sledovanost nadprůměrně vysoká, uvedl Wolde. Zasloužily se o to nové formáty, které televize nabízely. Kromě původních seriálů na komerčních stanicích, s nimiž začala Prima na jaře 2005, to byly například i pořady na bázi reality show.

Podle Woldeho navíc je klesající trend obvyklý poté, co se změní způsob průzkumu sledovanosti. Současné peoplemetry se začaly používat v roce 1997 a průzkum do dubna 2002 zajišťovala společnost Taylor Nelson Sofres Media. Také po tuto dobu sledovanost televizí spíše klesala. Po startu druhého projektu peoplemetrového měření v roce 2002, který do současné doby zajišťuje firma Mediaresearch, se sledovanost jednorázově zvýšila a od té se doby opět snižuje.

Současný trend se ale může podle Woldeho brzy změnit. "Bude hodně záležet na tom, s čím televize přijdou na podzim," podotkl. Prima mimo jiné chystá třetí řadu reality show VyVolení, ČT se pustí do pokračování své taneční show StarDance...když hvězdy tančí, lákadla pro diváky chystá i Nova.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK