Tesco v Británii opět vstoupilo do cenové války

15.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Londýn 15. června (ČTK) - Největší britský maloobchodní řetězec Tesco znovu vstoupil do cenové války, a ukončil tak klid zbraní, který trval několik měsíců. Tesco od příštího týdne investuje do snížení cen zhruba 270 milionů liber (asi 11,4 miliardy Kč), což je nejvyšší částka, kterou podnik v rámci kampaně za snížení cen kdy investoval.

Největší rivalové spolu po předchozí dohodě neválčili a zaměřovali se na propagaci dražšího zboží a přírodních potravin. Tato dohoda patrně dnešním oznámením vezme zasvé. Podle agentury Reuters jsou kroky Teska namířeny proti jeho největšímu nepříteli na britském trhu, řetězci Asda, který patří americkému obrovi Wal-Mart Stores.

Tesco je v Británii zdaleka největším řetězcem, v němž nakupuje třetina obyvatel. Slevy, k nimž Tesco nyní sáhne, se dotknou zhruba 3000 položek. Asda uvedla, že podle jejího interního průzkumu má průměrná britská rodina disponibilní příjem 146 liber měsíčně (asi 6174 Kč).

"Dnes vyhlašujeme cenovou válku. Náš průzkum ukázal, jak málo má průměrná rodina k dispozici, až zaplatí náklady na živobytí," poznamenal ředitel Asdy Andy Bond.

Asda přišla s podobnou zprávou krátce po oznámení Teska. Do slev chce investovat kolem 250 milionů liber a snížení cen se bude týkat široké škály zboží, počínaje slaninou a konče bavlněnými polštáři.

Za dnešním oznámením by mohla stát snaha řetězců přinutit Brity více utrácet. Na britských ostrovech se totiž zvyšují úrokové sazby, které mají zpravidla vliv na chování spotřebitelů, a řetězce to zřejmě pocítily. Lze i čekat, že lidem vzrostou náklady na splácení hypoték, takže peněz na útratu v obchodech jim bude zbývat méně.

Čerstvá statistika ukazuje, že inflace v obchodech už začala sestupovat z nedávného maxima a v květnu meziročně činila 0,4 procenta. O měsíc dříve to podle britského sdružení maloobchodních prodejců bylo 0,8 procenta. Šéfové supermarketů ale mají zájem, aby lidé alespoň část peněz utráceli za dražší zboží, které řetězcům pomáhá zvyšovat zisky.

Řetězec Sainsbury, který je po Tesku a Asdě v Británii třetím největším maloobchodním prodejcem, podle mluvčího od roku 2004 investoval do slev asi 450 milionů liber. Sainsbury je zhruba tak velký jako Asda a má snahu se od svých rivalů odlišit. Mimo jiné tím, že nabízí širší škálu kvalitnějších výrobků, tvrdí jeho mluvčí.

Snaha zaměřit se na kvalitnějších nabídku je znát také u dalších řetězců, a to včetně těch, které prodávají i jiné zboží než potraviny. Podobné plány má například Marks & Spencer nebo Waitrose.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK