Veřejně prospěšné firmy prý začínají lépe prosperovat

27.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. června (ČTK) - Firma, která se zapojí do akcí, jež jsou v očích veřejnosti prospěšné, začíná lépe prosperovat. V západní Evropě až 70 procent spotřebitelů vybírá zboží podle reputace firmy a 44 procent zákazníků je ochotno více zaplatit za výrobek, který je ekologicky šetrný, uvedla poradenská společnost KPMG.

Společenská odpovědnost firmy (CSR) je podle KPMG faktorem, který stále více ovlivňuje úspěšnost hospodaření podniku. Její význam prý v posledních letech dynamicky roste i v ČR. Mezi hlavní důvody, proč zájem o CSR v Česku tak dramaticky roste, patří jak morální, tak ekonomické zájmy. "Očekáváme, že princip CSR se v blízké době stane klíčem k úspěchu na vysoce konkurenčních trzích," upozornil Peter Ľupták z oddělení řízení rizik a poradenské služby KPMG.

"Je klíčové, aby do CSR programu byli zapojeni jak zaměstnanci, tak top management společnosti," uvedl Ľupták. Role vrcholového vedení firem v tomto procesu je podle něj nezastupitelná a spočívá v tom, že svým přístupem a rozhodnutími mohou nejenom ovlivnit chování stovek nebo tisíců zaměstnanců, ale nasměrovat fungování podniku k principům udržitelného rozvoje.

Lidé a hlavně firmy začínají chápat, že být společensky zodpovědný je přínosné pro všechny zúčastněné. CSR aktivity jsou podle odborníků stále dobrou příležitostí jak se pozitivně odlišit od konkurence.

Podle výzkumu Fleishman-Hillard a National Consumers League znamená společenská zodpovědnost pro Američany v první řadě angažovanost firem v komunitách, kde žijí, a dobré zacházení se zaměstnanci. Většina veřejnosti není s rozsahem aktivit společenské zodpovědnosti firem spokojena a přeje si, aby stát do jejího plnění mohl zasahovat.

Většina Američanů (82 procent) si myslí, že je extrémně důležité, aby kongres zajistil, aby se firmy zabývaly sociálními otázkami. Veřejnost se shoduje v tom, že americké společnosti nejednají příliš společensky zodpovědně. Více než 75 procent dotázaných jejich CSR aktivity hodnotí jako nedostačující.

Pod CSR vnímají Američané na prvním místě dobré pracovní podmínky (27 procent dotázaných) a zodpovědnost ke komunitám (23 procent dotázaných). Pro 16 procent jsou prioritou kvalitní produkty firmy a z 12 procent respondenti zdůraznili zodpovědnost k životnímu prostředí. Překvapením bylo, že pouhá tři procenta zmínila v této souvislosti charitativní příspěvky.

Důvěryhodnost společnosti v otázce CSR se podle průzkumu KPMG International zvyšuje, pokud závazek společnosti vysloví nejvyšší vedení. Dalším znakem zodpovědného přístupu je přítomnost manažera odpovědného za CSR v nejvyšších orgánech společnosti, například v představenstvu. Často tento člověk zastupuje výbor, který dohlíží nad všemi aktivitami společnosti v této oblasti.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK