Banky rozšiřují využití platebních karet i o různé slevy a výhody

08.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. července (ČTK) - Platební kartou dnes Češi mohou nejen platit v obchodech a vybírat z bankomatu, ale i například přispět na zvířátka, získat slevu v řadě obchodů, kupovat levnější benzin nebo i spořit na staří. Banky totiž zaznamenávají stále větší zájem o takzvané co-brandované karty, které vydávají ve spolupráci se svými smluvními partnery. Vyplývá to ze zjištění ČTK.

Co-brandové karty jsou většinou kreditní a některé banky jich vydávají již více než karet obyčejných. V případě kreditních karet nepotřebuje klient u banky účet a při jejím placení si u banky fakticky peníze půjčuje. Ve stanoveném období, dnes většinou 45 dní, pak může půjčku bezúročně splatit.

Jednu z nejrozsáhlejších nabídek takových karet má v současnosti HVB Bank, která nabízí karty s šesti různými partnery. Například vydává i novinku na trhu - kreditní kartu Visa AXA. Při platbě touto kartou banka klientovi vrátí na jeho účet penzijního připojištění u penzijního fondu AXA část utracených peněz. Dále klienti mohou například využít karty pro levnější nákup v drogeriích Droxi nebo získat za platby mimořádné pojistné k investičnímu životnímu pojištění u pojišťovny Generali.

HVB Bank vydala ke konci května přes 80.000 platebních karet, z toho 52.000 kreditních. "Co se týče poměru využití co-brandovaných karet vůči standardním kreditním kartám, pak je to zhruba 60:40 ve prospěch co-brandů," sdělila mluvčí HVB bank Petra Kopecká.

Lidé, kteří často využívají služeb aerolinek, pak mohou sbírat díky kreditní kartě od Citibank míle v programu Českých aerolinií OK Plus. Míle pak mohou podle mluvčí banky Markéty Dvořáčkové proměnit za bonusové letenky do celého světa. Vedle toho mají klienti Citibank možnost s dalšími typy karet nakupovat levněji pohonné hmoty u čerpacích stanic Shell nebo výhodněji volat u operátora O2.

Levnější benzin mohou nakupovat i klienti Komerční banky (KB), která vydává kartu ve spolupráci se společností Benzina. Spolu s levnějším nákupem pohonnýh hmot získávají držitelé karty například i služby technické pomoci ÚAMK. Dále KB vydává i Makro kartu, která nahrazuje zákaznickou kartu obchodního řetězce Makro a lze jí využít i pro bezhotovostní platby v tomto řetězci.

Klienti bank ovšem nemusí při platbě co-brandovanými kartami získávat výhody jen pro sebe, ale i například pro zvířátka. Raiffeisenbank totiž donedávna vydávala kartu National Geographic, kdy za každou provedenou transakci banka přispívá do fondu National Geographic, ze kterého jsou financovány projekty na ochranu přírody. Vedle toho banka nabízí i kreditní kartu Fischer, díky které může klient získat poukázky a výhody na služby této cestovní kanceláře.

Česká spořitelna, která je podle počtu klientů největší bankou, vydává co-brandovanou kartu pro podnikatele a řemeslníky ve spolupráci s obchodním řetězcem Hornbach. Její držitelé získávají například rozšířenou záruku vrácení zakoupeného zboží nebo profesionální servis pracovníků řetězce. Vedle toho banka nabízí k vybraným platebním kartám slevu u řady partnerů například z řad prodejců nábytku, cestovních kanceláří, knihkupců nebo optiků.

Banka nabízí i věrnostní program pro uživatele všech platebních karet, takzvaný Bonus program. Za body získané za využívaní karty mohou klienti proměnit za zboží a služby ve speciálním katalogu vytvořeném Českou spořitelnou.

"Česká spořitelna vydala téměř 700.000 co-brandovaných karet při celkovém počtu přes tři miliony vydaných karet," uvedla Kristýna Havligerová z tiskového oddělení banky.

ČSOB vydává v současné době co-brandované karty pouze pro společnosti v rámci Skupiny ČSOB, a to konkrétně pro Českomoravskou stavební spořitelnu, Hypoteční banku a ČSOB Penzijní Fondy.

Většinou banky nabízejí kreditní karty s ročním poplatkem ve výši několika stokorun ročně. Pokud ale její držitel kartou utratí ročně bankou stanovenou částku, poplatek platit nemusí.

Podle studie britské poradenské společnosti Lafferty je v ČR přes 2,5 milionu kreditních karet a jejich počet tak od roku 2004 stoupl o 120 procent a v následujících letech by tento trh měl růst o 20 až 30 procent ročně. Samotné banky vydaly ke konci března podle údajů Sdružení pro bankovní karty téměř jeden milion těchto karet. Češi jimi u obchodníků uhradili za první čtvrtletí zboží a služby za více než dvě miliardy korun. Celkem banky ke konci března vydaly již přes osm milionů platebních karet.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK