Nejvyšší kupní síla je v Praze, nejnižší na Bruntálsku

09.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 9. července (ČTK) - Nejvyšší kupní sílu v Česku mají lidé v Praze, kde v přepočtu na obyvatele dosahuje téměř 133 procent celorepublikového průměru. Naopak na nejchudším Bruntálsku je kupní síla tamních obyvatel ve srovnání s republikovým průměrem o zhruba 25 procent nižší. V desítkách menších obcí jsou pak průměrné hodnoty indexu kupní síly i pod úrovní 70 procent. Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha.

"V rámci celé ČR lze zjednodušeně hovořit o bohatém západu a velkých městech, na druhé straně chudším východu a venkovských oblastech," řekla dnes ČTK Darina Gauavská ze společnosti Incoma Research.

Mezi pětici nejbohatších okresů se kromě hlavního města a obou přilehlých okresů Praha-východ a Praha-západ dostaly ještě Plzeň-město a Cheb. Nejnižší kupní síla je naopak v okresech Žďár nad Sázavou, Hodonín, Třebíč, Karviná a Bruntál.

Kromě Prahy hladinu 100 procent republikového průměru překračují kraje Karlovarský, Liberecký, Středočeský a Plzeňský, zatímco Moravskoslezský kraj na opačné straně žebříčku dosahuje pouze 90,4 procenta.

"Pokud se podíváme na jednotlivá města, tak nejvyšší úroveň kupní síly dosahují vedle Prahy obce v jejím zázemí, zejména Černošice, Roztoky, Průhonice a Říčany," podotkla Gauavská.

Mzdy v Praze jsou tradičně nejvyšší v České republice. Průměrná hrubá mzda v hlavním městě loni vzrostla o 6,2 procenta na 25.282 korun. Lidem tak ve srovnání s rokem 2005 v peněženkách měsíčně přibylo 1486 korun. V celé ČR loni vzrostly mzdy průměrně o 6,5 procenta na 20.211 korun měsíčně. Praha byla jediným krajem, v němž lidé brali více peněz, než činil celorepublikový průměr.

V Česku jsou také velké regionální rozdíly v hustotě rozmístění velkých nákupních center, které developeři umisťují především do bohatších regionů, ve kterých si lidé mohou dovolit utrácet více peněz za nákupy.

Na konci roku 2006 v ČR fungovalo 230 nákupních komplexů s více než 5800 prodejnami a provozovnami služeb. Největší koncentrace nákupních center je v Praze, kde je soustředěno 30 procent všech nájemců. Druhá příčka patří Jihomoravskému kraji a třetí Moravskoslezskému kraji. Nejméně nákupních center naopak funguje v kraji Vysočina.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK