Boeing představil nový letoun Dreamliner

09.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Everett (USA) 9. července (ČTK) - Americký výrobce letadel Boeing dnes představil před 15.000 zaměstnanci, dodavateli a zákazníky své první nové letadlo od roku 1995, obchodně již veleúspěšný stroj 787 Dreamliner. Na oficiální ceremonii, přenášené satelitní televizí do celého světa, tak veřejnost poprvé spatřila letoun s netradiční technologií pláště a úspornou spotřebou.

Boeing již dávno inzeroval, že nový středně velký letoun bude mít o pětinu nižší spotřebu paliva a levnější údržbu a že cestujícím nabídne větší pohodlí než dnešní letadla. Jako první komerční letadlo na světě bude z většiny vyrobeno z uhlíkatých vláken namísto hliníku, bude tedy výrazně lehčí a odolnější než nynější letadla. Firma tím vychází vstříc leteckým společnostem, které se snaží uspořit drahý benzin, a zároveň se bojí opatření vlád proti emisím oxidu uhličitého.

Uhlíkatá vlákna tvoří více než 50 procent pláště nového letadla. Kromě úspory paliva bude podle Boeingu díky kompozitním materiálům vzduch uvnitř letadla vlhčí, což bude znamenat větší komfort a menší problémy pro dálkové cestující.

Dreamliner bude dostupný ve třech verzích. Ty pojmou 210 až 330 cestujících a na jedno natankování budou moci doletět od 10.460 po 15.770 kilometrů. Znamená to, že z New Yorku bude moci letoun letět bez přestávky do Moskvy nebo Sao Paula.

Modelem Dreamliner loni Boeing zasadil ránu svému evropskému konkurentu Airbus. Ten podle expertů chybně vsadil na ambiciózní projekt největšího dopravního letadla A380 na základě představy, že letecké společnosti budou chtít přepravovat více cestujících na dálkových letech na velká letiště, kam se letoun pro nejméně 555 cestujících vejde.

Boeing naopak založil projekt Dreamliner na předpokladu, že budoucí růst v sektoru letectví se bude odehrávat u středně velikých letadel pro menší letiště. Dreamliner je přitom schopen létat zhruba stejně daleko jako A380.

Airbus se kvůli odkladům ve výrobě A380 loni dostal do vážné krize, a to ho přimělo urychlit a změnit plány na vývoj letadla A350 XWB, opravdové odpovědi na Dreamliner. Jenomže tento stroj by měl začít podle plánu létat až v roce 2013, tedy pět let poté, co již bude na nebi Dreamliner. Superjumbo A380 by mělo začít létat ještě letos.

Airbus Boeingu k novému stroji veřejně pogratuloval. "Třebaže zítra bude Airbus zase schopen ostré konkurence, dnes je to Boeingu - den, kdy se oslavuje 787," napsal generální ředitel Airbusu Louis Gallois šéfovi Boeingu Jimu McNerneymu v otevřeném dopise.

Dreamliner sklízí obchodní úspěch dlouho předtím, než jeho první kus sjel z výrobní linky. Boeing již získal zakázky na 677 dreamlinerů za více než 100 miliard dolarů. První let nového letadla se má uskutečnit mezi srpnem a zářím a první zákazník, japonská All Nippon Airways, si letadlo převezme v květnu příštího roku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK