Průzkum: Češi chtějí nakupovat v outletových centrech

09.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 9. července (ČTK) - Nová outletová centra, která v následujících letech vyrostou v okolí několika českých měst, zřejmě nebudou mít nouzi o zákazníky. Podle průzkumu společnosti Respond & Co totiž více než polovina Čechů chce nakupovat v těchto obchodních komplexech nabízejících se slevami hlavně značkové oděvy či obuv starších kolekcí. Outletové obchody zatím v Česku fungují samostatně, jediné outletové nákupní centrum je nyní v provozu v Hatích u Znojma. Letošního průzkumu Respond & Co se v dubnu a květnu zúčastnilo 900 lidí.

Ředitel společnosti Respond & Co Ondrej Gažík ČTK řekl, že podle průzkumu by nákupní outletové centrum postavené mimo městskou aglomeraci, avšak v dosahu dálniční sítě, určitě navštívilo 29 procent účastníků průzkumu. Dalších 35,6 procenta respondentů v dotazníku uvedlo, že by toto nákupní centrum spíše navštívilo. Odmítavý postoj k nákupům v outletovém obchodním komplexu vyjádřilo zhruba 27 procent dotazovaných lidí.

Češi chtějí v outletových nákupních centrech nakupovat hlavně elektrotechniku (48 procent respondentů), oblečení (43,1 procenta), nářadí a zboží pro kutily (31,1 procenta), nábytek (29,3 procenta) a sportovní zboží (27,3 procenta). Zhruba 41 procent účastníků průzkumu je přitom ochotno cestovat autem do outletového centra 15 až 30 minut. Pro dalších 34 procent respondentů je přijatelná doba do 15 minut. Třetí nejpočetnější skupinu tvořili respondenti, kterým by nevadila jízda autem za nákupy v outletových obchodech v délce 30 až 45 minut.

Pavlína Hajnová ze společnosti Centers DATA ČTK řekla, že developeři v následujících čtyřech letech chtějí v Česku postavit devět outletových center. "K tomu poměrně vysokému číslu se ještě mohou přidat další čtyři stávající česká obchodní centra, která přeměnu na factory outlet plánují," podotkla. Česko nyní s jediným outletovým obchodním komplexem v Hatích u Znojma podle odborníků zaostává za západní Evropou, Polskem či Maďarskem, kde jsou outlety mezi zákazníky oblíbené.

Letos v březnu byla ale v Praze-Štěrboholích zahájena stavba prvního pražského outletového centra, která si vyžádá investici miliardu korun. Centrum bude mít v první fázi pronajímatelnou plochu zhruba 18.000 metrů čtverečních a bude v něm asi 80 obchodů, které nabídnou značkové oděvy a doplňky se slevami od 30 do 70 procent. Po dokončení druhé etapy by se plocha měla zvýšit na 25.000 metrů čtverečních a počet obchodů přesáhne stovku. Součástí centra má být 12 restaurací a kaváren a parkoviště s 1200 místy.

"Češi velmi rádi nakupují, a tak pevně věříme, že také české spotřebitele zaujme hlavní myšlenka našich outletových center, totiž nabízet přebytkové a módní sezonní značkové výrobky té nejvyšší kvality z uplynulého období za trvale snížené ceny," uvedl Graham Coxhead se společnosti LMS Outlets, která na projektu Prague Outlet Center spolupracuje s firmou TK Development.

V Tuchoměřicích u Prahy nedávno začala stavba obchodního centra Outlet Airport Praha, do kterého italská investiční společnost B.Consulting investuje přes miliardu korun. V centru bude zhruba 170 obchodů, které první zákazníky přivítají v březnu 2008.

Developerská společnost Devo Group hodlá v závěru letošního roku u Lokte na 66. kilometru dálnice D1 zprovoznit outletové nákupní centrum s pronajímatelnou plochou 18.000 metrů čtverečních a 110 obchody. Přibližně 70 procent plochy má patřit módě, zbývající prostory zaberou restaurace, občerstvení a služby. Hodnota tohoto projektu činí zhruba dvě miliardy korun.

Polský řetězec outletových obchodů Semax S.A. plánuje v Česku do tří let vybudovat síť přibližně 15 prodejen se značkovými oděvy. Nyní Semax S.A. provozuje v tuzemsku první dvě prodejny Vabbi Factory Outlet (VFO). "Lidi tady začínají mít dost peněz i na oblečení, zároveň jsou ale chytří a hledají možnosti, jak ušetřit," zdůvodnila expanzi do Česka ředitelka mezinárodní sítě VFO Maria Przygodzinská.

První outletová centra vznikla v 80. letech v USA, kde se tímto způsobem značkoví výrobci zbavovali přebytků a uvolňovali místo novým sezonním kolekcím. Outlety se poté rozšířily do Británie. V polovině 90. let byly už ve většině evropských zemí. Nyní je v Evropě přes 120 těchto center, nejvíce ve Francii, Itálii a Velké Británii. Výrobci světových značek do nich přesouvají také neuskutečněné exporty, obchodní vzorky i část zboží druhé jakosti.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK