PwC: Internetovou reklamu v ČR čeká růst jako v západní Evropě

10.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. července (ČTK) - Výdaje firem na internetovou reklamu v České republice v letech 2007 až 2011 porostou každoročně v průměru zhruba o pětinu. Nárůst tak bude obdobný jako u zemí západní Evropy. Tempo v ČR se ale od roku 2009 bude postupně snižovat, zatímco v západních zemích Evropy se tempo začalo zpomalovat už předloni. Vyplývá to z analýzy celosvětových odhadů společnosti PriceWaterhouseCoopers, kterou firma poskytla ČTK.

V letošním roce dají firmy za reklamu na internetu v ČR 35 milionů dolarů (podle aktuálního kurzu asi 735 milionů korun), což je o čtvrtinu více než loni. Do roku 2011 stoupnou výdaje na internetovou reklamu ve srovnání s letoškem na dvojnásobných 71 milionů dolarů (1,49 miliardy Kč).

Průměrné roční tempo růstu v ČR v letech 2007 až 2011 bude podle PwC činit 20,5 procenta ročně, což je jen o čtyři desetiny méně, než bude průměr zemí západní Evropy. Je to také zhruba o pět procent více než například v Maďarsku, ale o osm procent méně než v sousedním Polsku a o 8,5 procenta méně než v Rumunsku.

Největší růst z šesti sledovaných zemí střední a východní Evropy, mezi něž studie PwC počítá také Rusko a Turecko, čeká podle analýzy Rusko, kde každý rok výdaje na internetovou reklamu stoupnou zhruba o polovinu ve srovnání s rokem předchozím.

Podle PwC je jedním z faktorů způsobujících růst nastupující formát videa na internetu. Internet se také stává cestou pro šíření hudby a zábavního průmyslu, a lidé si tak mohou stahovat své oblíbené interprety či filmy a videa; stále více také přes internet kupují zboží. "Inzerenti tento trend sledují a umisťují na internet více prostředků," uvedla PwC.

Také podle dalších odhadů bude tempo růstu internetové reklamy v letošním roce dvouciferné. Podle ARBOmedia stoupnou letos čisté výdaje na internetovou reklamu v ČR o 26,9 procenta na 685 milionů korun. Ze všech výdajů firem na reklamu v médiích v ČR to představuje 3,8 procenta.

Průzkum na téma výdajů na internetovou reklamu nedávno uskutečnila i Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) Unie vydavatelů ve spolupráci s ABC ČR. Podle jeho výsledků stoupnou hrubé výdaje firem bez slev, bonusů a vzájemných výměnných obchodů v letošním roce na 2,35 miliardy korun, tedy o 15,9 procenta oproti loňsku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK