ČD Cargo a.s. vznikne nejdříve v prosinci

23.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. července (ČTK) - Vyčlenění nákladní dopravy Českých drah do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo a.s. se uskuteční nejdříve 1. prosince. Vláda totiž vznik nové dceřiné firmy bude projednávat v listopadu, řekl na dotaz ČTK mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, který však o přesném termínu oddělení carga nechtěl spekulovat.

Podle dřívějších vyjádření generálního ředitele ČD Josefa Bazaly i ministra dopravy Aleše Řebíčka musí ČD Cargo a.s. začít fungovat od prvního dne kalendářního měsíce. Jméno měsíce se však neustále mění. Bazala nejprve mluvil o červenci jako o nejzazším datu; nedávno se termín oddělení posunul na srpen a posléze na září.

Hanzelka dnes řekl, že vláda musí nejprve ve středu 25. července schválit samotný záměr přeměny Českých drah na holding. V listopadu se dostane na jednání vlády konkrétní návrh na založení dceřiné společnosti a v prosinci se kabinet bude zabývat vstupem soukromého kapitálu do ČD Cargo.

Oddělení nákladní dopravy od mateřské firmy je největší změnou struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Do nové firmy má přejít 13.000 z celkových 57.000 zaměstnanců. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun.

Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Ministr dopravy Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.

Oddělení nákladní dopravy však není jedinou významnou změnou, která českou železnici v následujících měsících čeká. Na důležitosti nabude státní organizace Správa železniční dopravní cesty, na kterou od 1. ledna z ČD přejdou činnosti spojené s provozováním kolejových cest, například údržba tratí, trakčního vedení nebo zabezpečovacích zařízení.

SŽDC zároveň bude nově sestavovat a vydávat jízdní řád platný pro českou železnici. Dosud tak činily České dráhy. "Aby byly zajištěny podmínky pro rovné konkurenční prostředí na železnici," píše se v materiálu ministerstva dopravy. V souvislosti se změnami převezme SŽDC od drah i 10.000 zaměstnanců. Po změnách tak v mateřské společnosti ČD zůstane zhruba 31.000 lidí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK