MF připravuje zákon, který zakáže uvádět neúplné ceny

26.07.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. července (ČTK) - Ministerstvo financí připravuje novelu zákona o cenách, podle níž budou muset být spotřebitelé seznámeni s úplnou cenou výrobků či služeb. Spotřebitelské organizace kritizují například cestovní kanceláře za to, že ve svých nabídkách používají neúplné ceny, ke kterým poté připočítávají různé poplatky. Sdružení obrany spotřebitelů kvůli tomu podalo žalobu na jednu z největších tuzemských cestovních kanceláří Exim Tours.

"Novela zákona o cenách zajistí, že spotřebitel bude seznámen se skutečnou výší ceny výrobku. Ta bude muset obsahovat například všechny bezpečnostní či palivové příplatky v případě nákupu zájezdu nebo nově zavedený poplatek za likvidaci elektrospotřebičů," uvedl v tiskové zprávě zaslané ČTK náměstek ministra financí Ivan Fuksa.

Směrnice Evropské unie zatím podle Fuksy nařizuje prodejcům uvádět konečnou cenu pouze u výrobků, služby například leteckých společností či cestovních kanceláří by měla ošetřit nová evropská norma. "MF ale nebude čekat na tuto změnu a dílčí úpravou zákona o cenách stanoví jednoznačnou povinnost prodávajícím subjektům podat spotřebiteli předem informaci o celkové ceně za nakupovanou službu, kterou bude muset spotřebitel v případě uzavření smlouvy zaplatit," prohlásil Fuksa.

Mluvčí SOS Ivana Picková upozornila, že při vyčleňování povinných příplatků k základní ceně zájezdu může rozdíl v případě Exim Tours kvůli příplatku za letištní a bezpečnostní taxu, cenu povinného pojištění a palivový příplatek překročit až 40 procent původní ceny zájezdu. "Spotřebitel tak v rozporu především se zákonem o ochraně spotřebitele získává informaci o ceně zájezdu, která vzbuzuje dojem, že je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Spotřebitel tak má značně ztíženou orientaci při výběru zájezdu," řekla Picková.

SOS na Exim Tours kvůli uvádění neúplných cen zájezdů podalo žalobu. Podle SOS by tento soudní spor měl ovlivnit chování českých cestovních kanceláří, z nichž mnohé ve svých nabídkách používají neúplné ceny. Podle obchodního ředitele cestovní kanceláře Jana Koláčného ale postupuje Exim při uvádění cen podle zákona. "Jsme o tom přesvědčeni a máme oporu i v některých stanoviscích ministerstva pro místní rozvoj a dalších státních orgánů," řekl Koláčný.

Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura již dříve řekl, že povinné příplatky u leteckých zájezdů jsou dílem leteckých společností, které z cen vyčleňují letištní taxy a palivové příplatky. Situaci by mělo vyřešit nové nařízení EU, podle něhož budou muset aerolinie od příštího roku nabízet pouze jednu cenu se vším všudy. Zákon o cestovním ruchu podle Okamury přikazuje, že klient má být informován o všech cenách, které souvisejí s uskutečněním zájezdu, takže oddělené uvádění ceny zájezdu, palivového příplatku a letištních tax je v pořádku.

V ČR je inzerování neúplných cen letenek běžná praxe. V případě nízkonákladových leteckých společností může konečná cena včetně poplatků několikanásobně převýšit cenu uvedenou v reklamě. Nejagresivněji si v tomto směru počíná společnost SkyEurope, která na podzim dokonce přišla se zápornou cenou letenek mínus deset korun. Právě firmu SkyEurope si vybralo SOS jako exemplární příklad, a podalo na ní také žalobu. Společnost se však brání tím, že přišla na český trh jako poslední a musela se přizpůsobit místním podmínkám.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK