ČOI: Každá třetí restaurace v ČR s nedostatky

08.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. srpna (ČTK) - Především nedodržování deklarované míry nápojů a hmotností pokrmů zůstávají nejčastějšími prohřešky českých hostinských. Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) letos v prvních šesti měsících roku zkontrolovali 3709 provozoven - od stánků s občerstvením přes pizzerie, bary, pivnice až po restaurace různé úrovně - a obdobně jako v minulých letech zjistili porušení povinností stanovených zákonem v každém třetím zařízení, informovala mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Nejčastějším nedostatkem bylo právě porušení povinnosti nabízet nápoje a pokrmy ve správné míře či hmotnosti; to inspektoři zjistili v téměř 600 případech. Neseznámení s cenou se týkalo 350 případů a 335 kontrolních konzumací a nákupů bylo nesprávně účtováno. Největší předražení inspektoři zjistili v restauraci De Galla na Malé Straně v Praze, kde byl dvojím účtováním přílohy a neoprávněného pětiprocentního "obslužného" spotřebitel poškozen o 56 Kč.

Pomyslný peloton nejhorších hostinských vede stejně jako loni Praha a Středočeský kraj, kde inspektoři zjistili 55,6 procenta porušení. Hranici 50 procent (zjištěných nedostatků) překonal také Pardubický kraj a téměř polovinu závad zjistili inspektoři ČOI při kontrolách v Moravskoslezském kraji.

Nejlepší výsledky kontrol byly na Karlovarsku a Královéhradecku, kde obstály tři restaurace ze čtyř. "Královéhradečtí hostinští se mohou pochlubit ještě jedním prvenstvím, jsou nejpoctivější - pouze dvě ze 127 kontrolních konzumací byly předraženy, zatímco v Jihočeském kraji téměř každá pátá," uvedla Fléglová. O mnoho lépe podle ní nedopadla ani Praha, inspekce v hlavním městě zjistila 18 nesprávných účtů ze sta.

Podle Fléglové je ale třeba přihlédnout také k tomu, že inspektoři ČOI se na základě svých dlouholetých zkušeností zaměřují především na sezonní provozovny, stánky s občerstvením, zařízení s velkou frekvencí hostů nebo fluktuací personálu a podobných, kde lze předpokládat určitou míru protiprávního jednání. "Z výsledku kontrol bez zjištění, stejně jako dobrému hodnocení spotřebitelů se naopak těší restaurace v hotelích a hotelových komplexech vyšší kategorie nebo restaurace-rodinné firmy, které pečují o svoje hosty k jejich plné spokojenosti. Na tato zařízení jsou stížnosti spíše výjimkou," konstatovala.

Česká obchodní na základě výsledků kontrol uložila provozovatelům restaurací celkem 1065 blokových pokut v celkové hodnotě 969.000 korun. Správní řízení bylo nebo je vedeno s 283 kontrolovanými provozovateli.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK