Olma plánuje zdražování

09.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Olomouc 9. srpna (ČTK) - Akciová společnost Olma, která je druhým největším výrobcem mléčných výrobků na českém trhu, ještě v letošním roce zdraží své produkty. Podle vedení společnosti tak reaguje na situaci nejen na domácím trhu, ale i na světových trzích. Zvýšení bude u různých výrobků odlišné, více si zřejmě spotřebitelé připlatí u mléka a másla, řekl dnes novinářům obchodní ředitel společnosti Jan Vařeka. Zdražovat budou i další mlékárny.

"Lze očekávat, že v průběhu třetího čtvrtého čtvrtletí ke zvýšení cen dojde. Určitě dojde ke zvýšení cen výrobků, jako je mléko a máslo, tam může být nárůst až deset procent, možná i víc. U některých výrobků, jako jsou jogurty nebo jogurtové drinky, bude to zvýšení cen nepatrné," řekl Vařeka. Podle něj vzrostou nejen výstupy, ale i cena vstupní suroviny, tedy syrového mléka.

Ta od roku 1997 jen klesala, přestože se zvyšovaly ceny energií a vstupů. "Zemědělci v těchto dnech dohadují nové cenové relace," uvedl Vařeka. Ceny trvanlivého mléka a másla Olma letos již jednou zvyšovala, a to zhruba o tři až čtyři procenta.

Vedení společnosti uvádí, že zdražování je reakcí na situaci na trhu. Úroveň světových cen mlékárenských výrobků dosáhla v červnu letošního roku historicky nejvyšší úrovně, na trhu existuje převis poptávky nad nabídkou. Celosvětová výroba mléka se od roku 2002 zvýšila v hlavních producentských zemích o deset procent, zvyšuje se ale i spotřeba mléčných výrobků. Na to musí řada zemí reagovat dovozem mlékárenských výrobků. Tento trend platí do určité míry i pro Evropskou unii.

"Olma není ta firma, která by určovala úroveň mlékárenských výrobků v Evropě. Ale musíme reagovat na naši konkurenci a těm krokům se přizpůsobovat. Musíme tak dělat i nepopulární kroky," uvedl obchodní ředitel.

Zdražování v příštích týdnech plánují i další velké mlékárny, přestože cena mléka v tuzemských obchodech už nyní vzrostla na nejvyšší úroveň za posledních několik let. Obchodníci i mlékárny tvrdí, že zvýšení cen má na svědomí kombinace růstu poptávky po mléčných výrobcích v EU, a hlavně v Asii, nízká produkce mléka v Německu i Francii a výpadek dodávek z Austrálie. Do výrazného zdražení mléka, másla a dalších mléčných výrobků se promítlo i zvýšení cen pšenice, protože výživa dobytka je z valné části závislá na obilných krmivech. Většina potravinářských koncernů jako Danone, Nestlé, Unilever a Cadbury odhaduje, že spotřebitelé zřejmě letos zaplatí za potraviny v průměru o 1,5 až 2,5 procenta více.

Obrat akciové společnosti Olma v prvním pololetí letošního roku dosáhl 2,238 miliardy korun, což je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 192,7 milionu více. Hospodaření společnosti se tak vrátilo do zisku, který podle předběžných výsledku dosáhl v prvním pololetí 10,5 milionu korun. Celkový letošní zisk firma odhaduje na 25 milionů korun. Loňské hospodaření firmy skončilo po šesti ziskových letech ztrátou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK