Jihomoravský kraj je největším českým vývozcem do USA a Itálie

09.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 9. srpna (ČTK) - Jihomoravský kraj byl loni největším českým vývozcem do Spojených států amerických a Itálie. Na jih Evropy mířilo přes šest procent vyvezeného zboží, za oceán přes čtyři procenta. Ve všech ostatních krajích to bylo méně, uvedl Český statistický úřad. Hlavně exportéry do USA ale negativně ovlivňuje silný kurz koruny vůči dolaru, a podíl vývozu do země tak pravděpodobně víc neporoste. Nejvíc se tak z jihu Moravy dál vyváží do okolních států.

Krajský export táhnou nahoru především strojírenství a textil. Loni jihomoravské podniky zvýšily vývoz zboží do zahraničí o 13 procent na 155,3 miliardy korun. Více než pětina z toho mířila do Německa, deset procent na Slovensko a o několik desetin procenta méně do Rakouska. Čtvrtá je právě Itálie, následuje Polsko, Británie, USA a první osmičku uzavírá Nizozemsko.

Zatímco právě v Nizozemsku mají silnější postavení jiné regiony, jihomoravské firmy vedou ve vývozu Italům a Američanům. U Spojených států je to dáno hlavně významnými investory, kteří v minulosti přišli do regionu, a hlavní podíl výroby vrací zpět do mateřské země, uvedl ekonom Marek Hatlapatka. Uvedl například strojírenskou firmu Honeywell z Černovické terasy.

Třeba Brněnská medicínská technika, jeden z velkých exportérů v kraji, loni zahájila novou spolupráci s americkými firmami a za rok 2006 tam vyvezla zboží za skoro čtyři miliony korun. Za první polovinu letošního roku už je to 7,5 milionu Kč, což tvoří čtyři procenta celkového vývozu. Do dvou let chce firma tento podíl zvednout na deset procent, podotkl obchodní zástupce pro USA Petr Jašíček. Američané jsou podle něj víc zaměřeni na cenu než evropští zákazníci. Zároveň ale chtějí zboží přímo na míru.

Brněnský producent traktorů Zetor vyváží z 6000 ročně vyrobených strojů do USA asi 300 kusů, do Itálie pak kolem padesátky. "Vzhledem k propadu dolaru pro nás ale není důležité na těchto trzích zvyšovat podíl," uvedl Miroslav Toman z mediálního zastoupení firmy.

Právě to je podle Hatlapatky důvod, proč se podíl USA na jihomoravském vývozu nebude alespoň krátkodobě zvyšovat. "Očekávám spíš mírný pokles ve prospěch eurozóny, kde je nyní vyšší ekonomický růst," doplnil. Pro Česko ale dál zůstanou hlavními obchodními partnery tradiční teritoria - především sousední státy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK