Spor mezi CK a SOS se vyostřuje

10.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. srpna (ČTK) - Spor mezi cestovními kancelářemi a Sdružením obrany spotřebitelů (SOS) nabývá na intenzitě. SOS již delší dobu kárá kanceláře za uvádění neúplných cen zájezdů, CK se nařčení brání za pomoci rozhodnutí pražského magistrátu. Živnostenský odbor totiž již v dubnu rozhodl, že precedentní stížnost na CK Exim Tours není oprávněná. Toto rozhodnutí dnes zveřejnila Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). SOS se však nevzdává a koncem července podalo na Exim žalobu k soudu.

Spor mezi oběma stranami trvá již delší dobu, v posledních dnech však obě strany boj stupňují. Na žalobu SOS reagoval Exim prohlášením, že zvažuje podání trestního oznámení na sdružení kvůli poškození dobrého jména firmy. Postup SOS označil obchodní ředitel Eximu Stanislav Zíma za šikanu.

Za Exim se postavila také asociace, která tvrdí, že SOS narušuje podnikání cestovních kanceláří. "SOS bez důkazů opakovaně veřejně nařklo cestovní kanceláře z protizákonného jednání, což považujeme skutečně za silnou kávu," píše se v prohlášení asociace. Její mluvčí Tomio Okamura tvrdí, že SOS vytváří umělé kauzy, aby mohlo čerpat peníze z fondů EU.

"Nemá smysl dál vířit vodu, nechme mediálních přestřelek a ponechme na soudu, ať rozhodne, na čí straně je pravda," reagovala dnes mluvčí SOS Ivana Picková.

Věcným jádrem sporu je způsob uvádění cen zájezdů v reklamních materiálech cestovních kanceláří. Běžně se totiž uvádí základní cena zájezdu odděleně od dalších příplatků, jako jsou letištní taxy, pojištění nebo palivové příplatky. Celková cena tak může být mnohem vyšší. SOS tvrdí, že to klienty může zmást a je to protizákonné. Asociace naopak argumentuje zákonem o cestovním ruchu, který rozdělení ceny umožňuje.

První kolo sporu vyhrály cestovní kanceláře. "Zákon nestanoví výslovný zákaz nabízení služeb způsobem, který praktikovala v daném případě společnost (Exim Tours)," stojí v reakci živnostenského odboru magistrátu na stížnost SOS. Na jiném místě ale úředníci připouštějí, že podobná praxe může ztížit orientaci zákazníka v nabídce na trhu. Konečné rozhodnutí tak bude zřejmě na soudu.

Do pře se vložilo také ministerstvo financí, které chce připravit novou normu, podle které bude povinné uvádět pouze jednu úplnou cenu zájezdu. Rozhodnutí MF berou obě strany jako své vítězství. "To dokazuje, že není všechno v pořádku, jak se tváří," řekla Picková. "MF tak nepřímo potvrdilo, že nyní žádná legislativa o uvádění jedné ceny neexistuje," kontroval Okamura.

AČCKA tvrdí, že v případě povinnosti uvádět jednu cenu dovolené podraží. Nejdůležitější ze všech cenových přirážek k zájezdu je totiž palivový příplatek leteckých společností, který se často mění podle cen ropy na světových trzích. "Letecké společnosti by musely dávat cenu letenek včetně palivového příplatku cestovním kancelářím fixně i s více než půlročním předstihem, což automaticky bude znamenat zdražení letenky, aby se letecké společnosti vyhnuly případné ztrátě ze zdražení cen ropy," tvrdí Okamura.

Podle zjištění ČTK dnes v České republice neexistuje žádná cestovní kancelář, která by uváděla jedinou cenu zájezdu, a to včetně palivového příplatku. I kanceláře, které dává SOS za příklad ostatním, palivový příplatek z ceny vyčleňují. Další CK oddělují také například poplatky za víza, povinné pojištění, místní přepravu nebo letištní taxy.

Jedním z nejhorších prohřešků je podle Pickové tzv. bakšišné. "Při cestě do arabských zemí mnohdy turista zjistí až na místě, že musí zaplatit spropitné místním spolupracovníkům kanceláře," tvrdí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK