Česko vyrábí ročně 500 malých letadel, chce být evropským lídrem

12.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 12. srpna (ČTK) - V České republice se vyrobilo loni zhruba 500 malých letadel, jejich počet rok od roku roste. Tuzemský letecký průmysl ale žije především ze subdodávek pro zahraniční výrobce, podstatnou část obratu leteckých firem tvoří programy kooperací. Česko má však nyní ambice stát se evropským lídrem ve vývoji a výrobě malých letadel pro regionální dopravu, řekl tajemník Asociace leteckých výrobců Vlastimil Havelka.

Zatímco v současnosti představují většinu vyrobených strojů ultralehká, nejvýš dvoumístná sportovní letadla, rozjíždí se v Česku výzkumný projekt, jehož cílem je definovat novou koncepci kategorii letounů pro pět až 15 cestujících.

Tříletý projekt, který nese označení CESAR (Cost Effective Small AiRcraft), má umožnit snížení vývojových nákladů a zkrácení času potřebného k uvedení letounů do provozu. V současnosti uplynou od úvodního výkresu až k prvnímu záletu malého letadla přibližně tři až čtyři roky.

"Na projektu pracuje 40 organizací ze 14 evropských zemí, 11 účastníků je z ČR," řekl Havelka. Z českých firem se projektu, na jehož rozpočtu téměř 34 milionů eur (cca 952 milionů Kč) se polovinou podílí EU, účastní například Aero Vodochody, Evektor Aerotechnik, Jihostroj či Jihlavan. Koordinátorem je Výzkumný a zkušební letecký ústav.

Jedním z největších problémů, které letecké výrobce trápí, je nedostatek peněz na certifikaci a na přípravu sériové výroby.

"Z pohledu výrobců, zvláště menších, jsou aktuálně problémem zvyšující se poplatky ze strany evropské agentury pro letectví EASA," upozornil šéfkonstruktér programu civilních letadel v Aeru Vodochody Jiří Vyčítal. Evropští výrobci jsou tak například proti americkým znevýhodněni.

Například kunovická společnost Evektor Aerotechnik nyní shání strategického partnera pro spuštění sériové výroby čtyřmístného letadla VUT 100 Cobra. Podle šéfa Evektoru Jaroslava Růžičky je na takovou investici třeba téměř půl miliardy korun, což si firma sama nemůže dovolit.

Vedle Cobry pracují v Evektoru i na dvoumotorovém letounu EV-55 Outback, do něhož se má vejít až 14 lidí. Stroj by měl absolvovat první let již v příštím roce.

Z větších strojů byl v Česku certifikován v posledních letech ještě desetimístný Ae270, který spolu s tchajwanskou společností AIDC vyvíjelo Aero Vodochody. "V současnosti se jedná o budoucnosti programu. Aero zatím provozuje dva vyrobené sériové letouny Ae270 pro vlastní potřebu," řekl Vyčítal.

Většina v tuzemsku vyráběných ultralehkých letounů je určena na vývoz. Evektor Aerotechnik loni vyrobil zhruba 150 různých verzí ultralightů, ale jen dva stroje zůstaly u tuzemských zákazníků. Společnost prodává zejména ve Spojených státech.

"Dá se očekávat, že v budoucnosti se bude počet letounů této kategorie dodávaných do ČR zvyšovat," tvrdí Havelka. Poptávka po takových strojích totiž roste, mají o ně zájem například manažeři, kteří musejí často překonávat rychle dlouhé vzdálenosti.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK