Na dopravní stavby půjde příští rok o 10 miliard více než letos

14.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. srpna (ČTK) - Na dopravní stavby a údržbu infrastruktury půjde zřejmě příští rok 91 miliard korun, což je o deset miliard korun více než letos. Řekl to náměstek Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák. Zásluhu na nárůstu mají především evropské fondy; podíl českého státního rozpočtu se naopak o 25 miliard sníží. Jak upozornil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, rozpočet SFDI musí ještě projít meziresortním řízením a před koncem roku ho musí schválit sněmovna.

Celkovou sumu na příští rok tvoří 45 miliard korun od státu, 14miliardový úvěr od Evropské investiční banky a 32 miliard z evropských fondů. Právě evropské fondy a především nový operační program Doprava se na nárůstu podílejí nejvíce. Letos stát věnoval do fondu dopravy i s mimořádnou desetimiliardovou dotací celkem 70 miliard; z Evropy přiteče 11 miliard korun.

Na poklesu příjmů ze státního rozpočtu má lví podíl končící privatizace. Zatímco ještě letos obdrží SFDI 37 miliard z prodeje části akcií elektrárenské společnosti ČEZ, příští rok se příjmy z privatizace smrsknou na 4,4 miliardy. Výpadek se snaží stát zachránit přímou dotací 25 miliard ze státního rozpočtu.

Dalším příjmem fondu dopravy, který zajišťuje stát, jsou například výnosy ze spotřební daně na paliva a silniční daně nebo výnosy z elektronického mýtného a dálničních známek. U všech těchto položek fond na příští rok počítá s přibližně stejným příjmem jako letos. Například čisté výnosy z elektronického mýtného by měly zůstat přibližně na třech miliardách.

Pětačtyřiceti miliardami by měl stát přispívat do fondu i v letech 2009 a 2010. Ministerstvo dopravy chce přesně tuto sumu zajistit zákonem jako mandatorní výdaj státního rozpočtu, čímž by se předešlo každoroční nejistotě při sestavování rozpočtu SFDI. Z evropských fondů přes operační program doprava může ČR až do roku 2013 čerpat rekordních 155 miliard korun.

Právě rok 2013 je považován optimisty za rok dokončení české dálniční sítě. Z dnešních 980 kilometrů by se měla síť rozrůst zhruba na dvojnásobek. Dálnice také tradičně spolknou největší díl peněz, následují silnice první třídy a železniční koridory. Menšími částkami se rozpočet SFDI podílí také na stavbě cyklostezek nebo splátkách systému mýtného.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK