Tržby z prodeje turistických služeb přes internet mají dále růst

26.08.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Londýn 26. srpna (ČTK) - Výdaje Evropanů za nákup cestovních služeb, tedy zájezdů a jednotlivých samostatných služeb jako ubytování či dopravu, přes internet mají pokračovat ve vysokém růstu. V letošním roce by měly stoupnout o 22 procent na 46 miliard eur (1,3 bilionu Kč). Na celkových tržbách odvětví cestovních služeb by měl mít internet podíl 18,4 procenta. Vyplývá to ze studie analytické společnosti EyeforTravel.

K výraznému dalšímu růstu nákupů cestovních služeb přes internet má přispět hlavně rozšíření využívání internetu v jednotlivých zemích, expanze širokopásmového připojení a také možnost využití platebních karet při platbách v internetových obchodech.

Ještě v roce 2002 podíl tržeb z internetu na celkových tržbách z prodeje turistických služeb činil čtyři procenta. Růst očekává EyeforTravel i v příštích letech. Podle jejích odhadů by se až do roku 2010 měly tržby zvyšovat o 16 procent ročně.

Růst tržeb z prodeje cestovních služeb přes internet původně táhly hlavně nízkonákladové aerolinky. Nyní se jejich podíl pozvolna snižuje a pohybuje se kolem 56 procent. Samotné ubytování i zájezdy mají nyní na celkových tržbách podíl kolem 16 procent.

K růstu internetových výdajů nejvíce přispívají Německo, Francie a Británie. V Německu a Británii využívá internet pro nákup cestovních služeb celkem 24 milionů turistů a loni se na celkových internetových tržbách za turistické služby tyto země podílely 54 procenty. Británie i Německo by měly i nadále růst. V Německu k rostoucímu zájmu přispívá hlavně rozšíření možností platby přes internet. Vysoké možnosti dalšího růstu má i Francie, která je považována za trh s nejvyšší vyzrálostí uživatelů internetu.

Zájem o nákup přes internet sice nahrává internetovým cestovním kancelářím, v příštích letech se však očekává, že budou zažívat největší poklesu zájmu. Dodavatelé totiž díky internetu nepotřebují prostředníky; mohou svojí nabídkou oslovit přímo koncové zákazníky, pro které je koupě přímo od dodavatele mnohem levnější. Zpráva předpovídá, že do roku 2010 téměř 70 procent všech kupující přes internet bude nakupovat služby přímo z internetových stránek jednotlivých dodavatelů. Cestovní kanceláře by si díky nabídce více služeb najednou mohly udržet podíl na internetovém trhu kolem 29 procent.

V České republice prodej zájezdů přes internet každým rokem roste. Loni Češi koupili přes internet 15 procent z celkového počtu 1,8 milionu prodaných zájezdů; tržby za internetové prodeje byly zhruba dvě miliardy korun. Podle odborníků se podíl internetových prodejů letos zvýší na 23 procent a tržby přesáhnou tři miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK