Nákladní doprava je pro České dráhy hlavním zdrojem obživy. Zisky z ní dotují ztrátové osobní spoje. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Vláda proto před měsícem schválila záměr oddělit nákladní dopravu do samostatné dceřiné společnosti, a financování podniku tak zprůhlednit.
ČD jsou v převozu některých materiálů přitom dominantem. Podle ÚOHS se to týká hlavně sypkých hmot, například uhlí. Jinde začínají dráhy zápasit s konkurencí silniční dopravy. Tam, kde to bylo potřeba, už firma smlouvy se subdodavateli upravuje, uvedl opakovaně Pecina. Doplnil ale, že s podnětem, který na ČD podal jejich slovenský konkurent, je to složitější. České dráhy prý v dané oblasti používají techniky, které jsou dominantnímu soutěžiteli zakázány. Jenže firma tvrdí, že v tomto sektoru nemá dominantní postavení.
"Pro nás je teď velmi obtížné říct, že se České dráhy musí chovat jako dominant v celé oblasti nákladní dopravy, když v některých oblastech mají třeba jen deset procent trhu," podotkl Pecina. Úřad už měl podle něj připravené rozhodnutí, pak si ale na základě dalších informací drah zadal dva nezávislé posudky. Právě jejich výsledky by měly rozhodnout o osudu správního řízení. Buď firma vyvázne bez postihu, anebo dostane pokutu. Ta by mohla být i ve stovkách milionů, záležet bude na závažnosti prohřešků.
ÚOHS se dosud zabýval spíš výběrovými řízeními státní firmy. V několika případech vyměřil úřad pokuty v celkové výši kolem půl milionu korun.