Rusko představilo civilní letadlo Superjet

26.09.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Komsomolsk na Amuru 26. září (ČTK) - Výrobce letadel Suchoj představil první zbrusu nové ruské letadlo pro osobní přepravu od pádu Sovětského svazu. Letoun Superjet 100 by měl oživit donedávna upadající ruský letecký průmysl a přispět ke snížení závislosti ekonomiky na vývozu ropy a zemního plynu.

Superjet je výsledkem téměř desetiletého úsilí největšího ruského výrobce vojenských letounů o proniknutí do sektoru komerčních letadel pro světový trh. Letadlo si odbylo křest na závodě Suchoj v dálněvýchodním městě Komsomolsk, kde se část provozu na výrobu stíhaček přeměnila na civilní výrobu. Suchoj zde nyní hodlá vyrábět 5-6 letadel Superjet měsíčně.

"Superjet je více než jen letadlo, je to prioritní projekt," řekl shromážděným továrním dělníkům a návštěvníkům z Ruska i zahraničí první místopředseda ruské vlády Sergej Ivanov. Ten stojí v čele nedávno vzniklé holdingové společnosti, do níž prezident Vladimir Putin převedl státní ruské firmy zabývající se leteckou výrobou.

Superjet ve dvou verzích pro 78 a 98 cestujících bude konkurovat dvěma hlavním světovým výrobcům regionálních letadel - brazilskému Embraeru a kanadskému Bombardieru. Vyvinut byl ve spolupráci s americkým Boeingem a firmami z Francie a Itálie. Důležitá pro jeho obchodní úspěch bude zejména smlouva s italskou společností Alenia, která má pro koupená letadla zajišťovat servis a technickou podporu.

Do Komsomolsku, kdysi od světa izolovaného centra sovětské výroby ponorek a stíhaček, pořadatelé akce svezli asi 1000 domácích a zahraničních návštěvníků. Předváděný letoun byl vyveden v ruských národních barvách, zářivě vyleštěn a při jeho prezentaci nechyběly ani modelky, napsala agentura Reuters.

Rusko si chce v budoucnu zajistit nejméně deset procent světového trhu civilních letadel. Do let 2015-2018 by chtělo mezi zeměmi s produkcí letadel zaujmout třetí místo. Rusko navíc vyhlásilo cíl prodat do roku 2025 letadla za 250 miliard dolarů, překonat sovětskou úroveň produkce a začít konkurovat gigantům Boeing a Airbus.

Šéf Suchoje Michail Pogosjan však popřel, že by jeho firma měla v plánu konkurovat světovým výrobcům letadel pro více než sto cestujících. V takovém případě by hrozilo, že západní dodavatelé se ocitnou v konfliktu se svými největšími zákazníky, tedy Boeingem a evropským Airbusem. Vedle Boeingu a Alenie se na Superjetu podílela při vývoji motoru francouzská Safran a na avionice spolupracovala další francouzská společnost Thales.

Superjet na domácích linkách nahradí rychle zastarávající sovětské stroje Tupolev TU-134 a Jakovlev Jak-42. Suchoj již má zakázky na 73 nových letadel a do konce roku chce mit prodáno asi 100 strojů. Celkově by chtěla firma prodat 1000 letadel, z toho 700 v zahraničí.

"Žádná firma na světě se nemůže omezovat na domácí zákazníky. V době globalizace je to jediný možný přístup," řekl Ivanov.

Největšími kupci jsou zatím ruští přepravci v čele s Aeroflotem. Kupce chce Suchoj lákat relativně nízkou katalogovou cenou kolem 25 milionů dolarů, což je asi 25 procent pod úrovní konkurentů. Provozní náklady by podle výrobce měly být o 10-15 procent nižší než u modelů Embraeru a Bombardieru.

Nové letadlo má dolet až 4550 kilometrů, což je výrazně více než u většiny konkurentů. Podobný dolet má podle údajů Reuters jen jeden model Embraeru, ostatní letadla mohou bez zastávky jen do 4000 kilometrů.

Analytici upozorňují, že zatímco poptávka po velkých letadlech roste, trh letounů pro regionální přepravu stagnuje kolem osmi miliard dolarů ročně. Vedle Embraeru a Bombardieru na něm má malý podíl ukrajinský Antonov, do sektoru se však chystají vstoupit firmy z Číny a Japonska, což konkurenci v tomto segmentu výrazně zostří.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK