Energetické společnosti zdražují i radí zákazníkům, jak ušetřit

30.09.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 30. září (ČTK) - Všechny tři velké energetické společnosti působící v Česku nedávno nezávisle na sobě spustily kampaně, v nichž zákazníkům radí, jak snížit výdaje za energie nebo jim rovnou umožní nákup úspornějších spotřebičů. Firmy zahájily akce zhruba ve stejné době, kdy oznamují zvýšení cen na příští období.

"ČEZ nemůže ovlivnit cenu elektřiny, tu tvoří trh, ale může poradit, jak energii uspořit, a ušetřit tak rodinné účty svých zákazníků. Prostřednictvím osvěty, poradenství a přímé spolupráce se zákazníky," řekl ředitel divize obchod ČEZ Alan Svoboda.

Elektřina, kterou energetická společnost ČEZ dodává, zdraží od ledna o 14,4 procenta, což se na celkových platbách domácností projeví zvýšením zhruba o desetinu.

ČEZ spustil podzimní informační kampaň, během níž navštíví 28 měst. Kromě energetického poradenství si mohou lidé v mobilní obchodní kanceláři koupit úsporné žárovky Philips za zvýhodněnou cenu.

Konkurenční E.ON, který obsluhuje zákazníky na jihu Čech a Moravy, ceny pro příští rok ještě neoznámil; navýšení bude podle mluvčího Vladimíra Váchy podobné jako u ČEZ.

Zákazníci E.ON ale mohou ušetřit jinak. Pokud do konce listopadu při koupi úsporné pračky, myčky či kombinované chladničky Whirlpool předloží v prodejně fakturu za elektřinu od E.ON, ušetří 17 až 28 procent.

"Do kampaně jsme zařadili energeticky úsporné spotřebiče třídy A a A+ jak v nižší, tak i ve střední cenové kategorii," uvedl marketingový ředitel Whirlpool CR Ján Živný.

Zákazníci E.ON mohou ušetřit i při nákupu vybraných plynových kotlů. Obdobné slevy zprostředkuje svým klientům i Pražská plynárenská.

Dodavatel plynu RWE Trangas zvyšuje cenu na začátku října v průměru o 4,8 procenta. Další výrazné zdražení se kvůli vysokým cenám ropy, na které jsou ceny zemního plynu navázány, očekává od ledna.

Plynárenský gigant jde - na rozdíl od konkurentů, kteří se zaměřují zejména na domácnosti - jinou cestou. Velkým zákazníkům nabízí například energetický audit, města mohou požádat o finanční příspěvek na plynofikaci vozidel hromadné dopravy. Domácnostem pak RWE prostřednictvím informační kampaně radí, jak sérií opatření ušetřit výdaje za energii.

Energetická náročnost tvorby HDP v České republice je stále téměř dvojnásobná vůči průměru zemí EU. Ekologové proto aktivity, jež by ji mohly snížit vítají. "Ukazuje to cestu, kterou by se česká energetika měla vydat. Ne pořád dokola přemítat, jak pokryjeme rostoucí spotřebu elektřiny, ale vydělávat na tom, aby se spotřeba snižovala," soudí Petr Holub z Hnutí Duha.

To, že na úsporách vydělají nejen zákazníci, ale i společnosti samotné, zástupci firem přiznávají. "Na energetickou efektivitu nahlížíme jako na produkt, který je spojený s významnými obchodními příležitostmi," řekl při zahájení kampaně člen představenstva RWE Transgas Milan Kajtman.

Odborníci tvrdí, že na prvním místě v úsporách je zateplení domu či bytu a výběr vhodného typu ohřevu vody. Vytápění se totiž spolu s ohřevem vody podílí na celkové spotřebě energií téměř 90 procenty. Až pak jsou na řadě úspory spojené s běžným provozem domácnosti, jako nákup úsporných spotřebičů či žárovek.

Cílem Evropské unie je dosáhnout do roku 2020 prostřednictvím aktivit spojených s energetickou efektivností snížení spotřeby energií o 20 procent. Evropská komise odhaduje, že celkový potenciál úspor energií je u rodinných domů 27 procent, u administrativních budov 30 procent, v dopravě 26 procent a ve výrobním průmyslu 25 procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK