Obchodníkem roku je už potřetí Tesco

10.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. října (ČTK) - Absolutním vítězem ankety Obchodník roku 2007 se stala společnost Tesco Stores, která v Česku provozuje hypermarkety a supermarkety. Novinářům to dnes řekl Charlie Goode, předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis, která anketu organizuje. Síť obchodů Tesco zvítězila v anketě i minulý rok a v roce 2004. Nejlepší obchodníci byli letos vybíráni popáté.

Tesco obsadilo první místo také v kategorii hypermarketů. Nejlepším supermarketem je Albert. Nejvyšší ocenění mezi prodejci drogistického zboží získal řetězec Teta a mezi hobbymarkety společnost Obi. V kategorii, která oceňovala nejlepší prodejce elektra, uspěla síť obchodů Elektro World. Nejlepším obchodníkem mezi prodejci nábytku se stala Ikea. Mezi internetovými obchody zvítězila společnost Vltava Stores. Obi a Ikea zvítězily ve všech pěti ročnících ankety.

Novinkou letošního ročníku je rozdělení kategorie prodejce textilu a obuvi do dvou samostatných; první místa připadla společnostem Baťa a OP Prostějov Profashion. Nově také anketa oceňovala čerpací stanice a Diskonty. Vyhrály společnosti Benzina a Lidl. Oborové vítěze určil průzkum trhu provedený společností Incoma Research. "Otázka zněla tak, kde by lidé nejraději nakupovali, kdyby si mohli volně vybrat," řekl Zdeněk Skála z Incoma Research.

Cenu veřejnosti, kde o vítězi rozhodovalo internetové a esemeskové hlasování, získala společnost Lidl. Druhý je Datart a třetí Penny Market. Lidé udělili rekordních 591.000 známek, loni to byla polovina. Odborníci přiřkli první místo Tesku.

Podle Gooda se český maloobchodní trh rozvíjí velice rychle. V průběhu pěti let trvání ankety se například prodloužila záruční doba na spotřební zboží, výrobcům a dovozcům přibyla povinnost zajistit zpětný odběr elektro spotřebičů, zákon začal regulovat reklamu. Český trh zažil několik fúzí, kdy Carrefour a Edeku získalo Tesco, Delvitu Billa, Julia Meinla Ahold a Aral pohltilo OMV. Lidé si zvykli na splátkový prodej, jsou k dispozici čipové kreditní karty a byl představen cashback.

V příštích letech se podle Gooda řetězce a nákupní centra zaměří i na centra měst a malá města a obce. Obchodníci se od sebe začnou odlišovat. Good nevylučuje ani další fúze. Prodejci podle něj představí věrnostní programy a rozšíří se co-brandové kreditní karty a výhody za jejich používání. Řetězce rozšíří své sítě i o menší obchody.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK