Firmy volí banku podle služeb, na ceně tolik nezáleží

18.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. října (ČTK) - Velké tuzemské firmy si vybírají banku především podle úrovně poskytovaných služeb, kvality firemních bankéřů a rychlosti prováděných transakci. Společnostem přitom nezáleží tolik na ceně transakcí. Na tři čtvrtiny velkých podniků využívají služeb velkých tuzemských bank, vyplývá z průzkumu poradenské společnosti Arthur D. Little mezi velkými podniky v ČR.

Ceny platebního styku jsou podle průzkumu v ČR ve srovnání s ostatními evropskými státy průměrné. Nejnižší jsou v Nizozemsku, kde firma za transakci zaplatí desetinu ceny v ČR. Nižší ceny mají většinou původní členské země EU. "Naopak v jiných zemích, například ve Španělsku, v nových členských státech EU nebo v Rusku jsou ceny výrazně vyšší, 1,5krát až téměř dvakrát," uvedl ředitel společnosti Arthut D. Little Dean Brabec. Vyšší cena v ČR je podle něj způsobena tím, že zde ještě nedošlo ke konsolidaci produktů. Do budoucna by se ovšem měly ceny snižovat, dodal.

V Česku přitom podle průzkumu není cena platebních transakcí pro firmy tak důležitá jako například v Německu. Podle manažera společnosti Arthur D. Little Bořivoje Pražáka je to způsobeno tím, že cenová hladina nabízených služeb je v ČR mezi bankami téměř vyrovnaná a klienti jsou navíc za kvalitu ochotni zaplatit. "Odpovídá to trendům, že klienti jsou náročnější," uvedl. České firmy podle průzkumu vydají na transakcích, kterých uskuteční měsíčně od 2000 do 20.000, v průměru 42.000 korun.

Německým firmám podle průzkumu také více záleží na technologické úrovní bank. Důvodem není ovšem zaostalost tuzemského sektoru, spíše naopak. "Modernizace bank v posledních 10 letech byla v ČR mnohem výraznější než v Německu. České banky jsou tak technologicky vybaveny lépe než německé, a proto klienti v ČR příliš v tomto směru mezi bankami nerozlišují," uvedl Pražák. Celkově jsou ovšem požadavky klientů v Německu a v ČR velmi podobné a klientela je obdobně náročná, dodal.

S bankovními službami je spokojeno v Česku více než 80 procent firem. Přesto podniky v průměru jednou ročně zjišťují, zda na trhu neexistují výhodnější služby od jiných bank. Společnosti přitom využívají zpravidla služeb tří bank. "Používání více bank je dáno například existencí dalších vazeb, jako je například poskytnutí úvěru," vysvětlil Pražák.

Firmy volí jako poskytovatele služeb hlavně velké banky. Podle Pražáka je důvodem především rychlost transakcí. "Pokud má klient účet u velké banky, tak je velká pravděpodobnost, že i jeho partner má účet u velké banky. Transakce tak probíhá v reálném čase a zkracuje se doba putování platby," vysvětlil.

Platby urychluje rovněž elektronické bankovnictví, které firmy při volbě banky považují za klíčové. "Elektronické bankovnictví výrazně zrychluje platební styk a řeší problémy s pořizování dat. Elektronické bankovnictví umožňuje propojit systémy bank a klientů," uvedl Pražák s tím, že není v ČR banka, která by nebyla schopna nabízet elektronické bankovnictví.

Průzkum se uskutečnil mezi stovkami společností z různých oborů, jejich obrat se pohyboval mezi 75 miliony až 1,5 miliardy korun a počet zaměstnanců od 50 do 1500 lidí. Obdobný průzkum společnost udělala i v Německu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK