Langer: E-goverment začne fungovat do konce roku 2010

23.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 23. října (ČTK) - Projekt e-goverment, který lidem umožní komunikovat s úřady prostřednictvím počítače, začne v České republice fungovat do konce volebního období současné vlády, tedy do konce roku 2010. Nejdříve musíme vytvořit hustou síť kontaktních míst, posléze jednotný informační systém, k čemuž potřebujeme zákon o e-govermentu a nakonec zákon o čtyřech základních registrech, které umožní sdílet informace mezi úřady, řekl na brněnském veletrhu Invex ministr vnitra Ivan Langer.

"Výsledkem všeho bude stav, kdy namísto lidí budou mezi jednotlivými úřady obíhat samotná data. Na jednom místě si tak občan během několika minut vyřídí vše, co potřebuje pro praktický život, například podá žádost o stavební povolení nebo přihlášku do výběrového řízení," řekl Langer.

První fází elektronizace státní správy je vytvoření sítě kontaktních míst pro komunikaci s úřady. Takzvané Czech Pointy, které zatím zkušebně běží na 37 úřadech, se od ledna příštího roku rozšíří také na matriční a zastupitelské úřady ve zhruba 1500 obcích. Připojit by se k nim mělo také 2000 poboček České pošty. Lidé na nich získají například výpisy z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku, rejstříku trestů či živnostenského rejstříku.

Jejich prostřednictvím bude mít občan také možnost úředně ověřit dokumenty, listiny a podpisy a převést dokumenty do elektronické formy. Dále se bude moci přes Czech Point oficiálně obrátit na kterýkoli úřad veřejné správy, a také získat informace o průběhu řízení, která se ho týkají.

"Během příštího roku připravíme zákon o e-govermentu, který by měl platit od 1.ledna 2009. Jeho kouzlo spočívá především v tom, že lidé budou moci jednat s veřejnou správou elektronicky prostřednictvím datových schránek," řekl Langer. V průběhu roku 2008 plánuje ministerstvo připravit také zákon o základních registrech obyvatel, územní identifikace, adres a nemovitostí a registr práv a povinností.

Zavedení e-govermentu by podle Langera mohlo vést také ke snížení počtu průkazů, které lidé nosí u sebe. "Vše potřebné bude možno uložit na jednu čipovou kartu. Například policejní hlídky na silnicích nebudou potřebovat řidičský průkaz zatavený v plastikové kartičce, ale získají informace z centrálního registru," řekl Langer, podle něhož by na čipovém průkazu mohla být i zdravotní dokumentace.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK