Stávka německých strojvůdců spoje v ČR neovlivnila

25.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Berlín 25. října (zpravodaj ČTK) - Němečtí strojvůdci vstoupili dnes ve 02:00 SELČ do nejdelší stávky poslední doby. V kampani za vlastní tarifní smlouvu přerušili práci na 30 hodin v regionální a místní osobní dopravě. Cestujících v České republice se stávka německých strojvůdců podle mluvčího Českých drah (ČD) Ondřeje Kubaly příliš nedotkla.

Podle odhadů odborového svazu německých strojvůdců (GDL) zastavila stávka 80 procent regionálních a příměstských vlaků do pátečních 08:00 SELČ. Provozovatel německých železnic, společnost Deutsche Bahn, se naproti tomu snaží pomocí náhradního grafikonu zajistit zhruba polovinu příměstské dopravy, což se jí však na mnoha místech zjevně nedařilo.

Například v Berlíně jezdily tramvaje přeplněné, že někteří cestující museli čekat na další soupravu, stěžovala si jedna z obyvatelek německé metropole v ranním vysílání rozhlasové stanice Inforadio RBB. Nejsilněji protest strojvůdců zřejmě dolehne opět na východní části Německa: silně zasaženy jsou stávkou například Lipsko a Drážďany.

Výrazně ochromena byla dnes ráno příměstská železniční doprava nejen ve východoněmeckých aglomeracích, ale také v Hamburku a Mnichově, které jsou po Berlíně druhým a třetím nejlidnatějším městem Německa, a ve Frankfurtu nad Mohanem. V západoněmeckých spolkových zemích, včetně průmyslového a lidnatého Severního Porýní-Vestfálska, jela až polovina regionálních vlaků.

Českého území se stávka prakticky netýká, nejzásadnější změnou oproti normálu je zkrácení trasy mnichovského rychlíku na bavorském území. "Němci rychlík odřekli mezi Mnichovem a Regensburgem (Řeznem)," řekl mluvčí ČD Kubala. Rychlík směrem do Čech tak vyjel v 08:22 z Řezna a nikoliv z Mnichova, v Řezně také skončil rychlík v opačném směru, který vyjel v 09:00 z Prahy.

Stejně tomu bude i v pátek, alespoň co se týká ranního vlaku z Mnichova, neboť v té době budou Němci ještě stávkovat. Nejistý je osud rychlíku z Prahy v 9:16. Je možné, že i ten skončí v Řezně, ačkoliv již bude po stávce.

Kromě Mnichova se cesta dnes zkomplikovala již jen cestujícím na trase z Děčína do Drážďan. Spoj Českých drah do Bad Schandau jezdí sice bez problémů, v Bad Schandau ale již na něj nenavazuje německá S-Bahn, se kterou cestující obvykle do Drážďan pokračují. Dálkových mezinárodních vlaků EuroCity, které jezdí přes Děčín na sever Německa, se stávka podle Kubaly nijak nedotkla.

Stejně tak protest neovlivnil ani přeshraniční regionální dopravu v západní části Čech. ČTK to potvrdil zástupce Generálního ředitelství ČD pro osobní dopravu v Karlovarském kraji Vladimír Omelka. Podle něho jely podle jízdních řádů veškeré přeshraniční spoje na Chebsku, Sokolovsku i Karlovarsku. "Podle našich informací se na druhé straně hranice v regionální dopravě nic neděje," uvedl Omelka.

Jak sdělil Kubala, stávkovalo se dnes ráno od 06:00 do 08:00 i na maďarské železnici. Kvůli tomu jel vlak EC174 z Budapešti do Hamburgu na českém území s téměř tříhodinovým zpožděním. Dvě hodiny stál v Maďarsku i noční spoj EC Pannonia, který jezdí z Prahy do Bukurešti.

Němečtí strojvůdci stávkovali během uplynulých tří týdnů už třikrát. Jejich akce pokaždé komplikovaly život hlavně lidem dojíždějícím vlaky do zaměstnání. Odbory strojvůdců očekávají, že příslušný pracovní soud v saském městě Chemnitz počátkem listopadu zruší zákaz stávkovat v dálkové a nákladní dopravě. Stávkující by prý pak přesunuli svůj protest právě do těchto oblastí, aby před komplikacemi ušetřili lidi dojíždějící do práce.

Deutsche Bahn se dnes v celoněmeckých denících obrátila na stávkující strojvůdce půlstránkovým sdělením, že poslední nabídka tarifní smlouvy je maximem, které pro ně může udělat. Naznačila, že při splnění platových požadavků strojvůdců by byla nucena propouštět.

Deutsche Bahn navrhla doplnění tarifní smlouvy sjednané s ostatními železničními odbory tak, aby šla na ruku strojvůdcům. Lépe by byly ohodnoceny přesčasy, jichž právě strojvůdci odpracují nejvíce. Jejich odbory však trvají na vlastní tarifní smlouvě, která by pro ně byla výrazně výhodnější nejen platově, ale vedla by i ke snížení jejich obvyklé pracovní doby.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK